Monday, June 15, 2009

Tukang urut.

Catatan unrah (backdated)

Menegur dan ditegur jamaah lain ketika di masjid memang satu kebiasaan. Untung jika dapat berbual dalam bahasa Inggeris, tapi selalunya dalam bahasa isyarat. Dalam tidak faham, kami dapat menjawab soalan satu sama lain. Syukur juga ada belajar Bahasa Arab masa sekolah dulu, dalam ‘broken’ Arab, boleh juga kami berbual.

Sambil menunggu solat Zohor, ada jamaah yang tidur, dan duduk santai berselunjur. Mak Arab di sebelah saya nampak uzur dan keletihan. Dia menegur, “Indonesia?”. (Sepatah perkataan ini sudah cukup untuk difahami maksudnya bertanya “Dari Indonesia ke?”). Lantas saya menjawab “Malaysia.” Dia tersenyum sambil mengurut-ngurut kakinya dan bercakap lagi dengan saya (kali ini, saya langsung tak faham apa yang dia maksudkan). Saya dan Nisha senyum dan mengangguk-ngangguk (sekadar besopan-santun heh…heh…). Tiba-tiba dia mengambil tangan saya dan meletakkan ke kakinya, (gayanya seperti meminta saya mengurut kakinya). Sudah…kali ini jadi tukang urut bidan terjun pulak….

Sayapun mengurut-urut kakinya mengikut apa yang selalu tukang urut pernah lakukan pada saya, maklumlah, sayapun memang suka berjumpa tukang urut…. Lama juga saya mengurutnya, entah betul entahkan tidak. Dia nampak lega dan berterima kasih, sambil bercakap-cakap dengan rakannya. Mereka tersenyum-senyum nampak gembira. (Saya agak urutan saya mujarablah tu…heh..heh…)

“Pandai pulak ibu urut dia, ibu belajar dari mana?” Soal Nisha. Saya tergelak, “Entahlah, ibu hentam je tadi…”. “Hentampun nampak macam terror…”, kata Nisha. Saya tersenyum-senyum, hidayah apalah yang Allah cuba berikan pada saya ni…hari tu di Masjid Nabawi, jadi tukang jahit, hari ni di Masjidil Haram, jadi tukang urut pulak. Allah suruh saya belajar menjahit ke? Atau, Allah suruh buka Spa Q? Tak dapat saya membacanya…

No comments: