Friday, June 5, 2009

Hilang di ladang kurma...

Catatan umrah – backdated 13 June 2009 (Rabu-Hari Ketiga)

Suami sibuk mengambil video pokok-pokok kurma untuk tatapan Amni nanti. Saya, Nisha dan Zaid mengambil gambar. Rasanya sekelip mata berpusing, Nisha terus hilang dari pandangan. Saya bertanya suami, dia tidak tahu. Bertanya Zaid, “Eh, tadi dengan ibu…”. Masya-Allah, mana budak ni!

Tiba-tiba Nisha muncul tersenyum-senyum. “Comelnya…comelnya….”. Rupanya dia melencong ke arah lain. “Nisha pergi mana tadi?”. Sambil memberikan kamera kepada saya, dia menjawab, “Ambil gambar kucing, comel sangat, rasa nak bawa balik…”


(Kucing Arab...)
Nisha dan Amni memang suka sangat dengan kucing. Kami tidak membela kucing 'secara rasmi', tapi banyak kucing terbiar yang dipelihara oleh Nisha dan Amni. Semuanya diberi nama. Mereka tidak tinggal di rumah, hanya datang ketika waktu makan. Makanan mereka pula bukan calang-calang, makanan dari jenama terkenal. Pernah sekali suami membelikan jenama lain yang lebih murah, kucing-kucing ini tidak menyentuhnya, bukan main lagi jual mahal!
Sebab itu Nisha tidak tahan melihat kucing terbiar di ladang kurma, “Nanti nak tunjuk Amni gambar kucing Arab…comelnya…cute-nya…”.

No comments: