Monday, June 1, 2009

Inilah harinya...

Catatan umrah (backdated 11 May 2009)

Sabtu (9 May 2009), saya menyiapkan juadah ringkas untuk makan malam dan baca Yassin sekeluarga. Abah yang mengimamkan solat Maghrib. Selepas itu, kami adik-beradik makan berselera sekali walaupun lauknya cukup simple. Terima kasih pada Acik, Werda dan Nizam kerana bersusah payah datang dari Seremban. Saya sempat berpesan-pesan pada Ijun (adik lelaki) tentang semua urusan berkenaan Amni. Dan tak lupa juga berwasiat....sangat emosional...heh..heh...

Ahad (10 May 2009), saya berkemas pakaian dan persiapan yang akan dibawa. Rasanya macam dah ok..tapi petang tu abah datang menjenguk. Diapun sibuk menolong, abah memang teliti orangnya, dia susun semula barang-barang dalam beg mengikut 'checklist' abah. Paling kelakar, sebab kami serah bulat-bulat pada abah, malam tu, abah kena beri kami briefing pada kami tentang isi beg, maklumlah, 4 orang, maka ada 4 beg semuanya, kami sendiri tak tahu apa yang abah dah packed. Malam itu kami tidur kepenatan...padahal bukan kamipun yang pack barang...he..heh...

Isnin (11 May 2009), selepas sarapan, kami sekeluarga berbual-bual sambil menunggu pukul 10.00. Rancangannya, tepat pukul 10.00 pagi, kami berempat akan mula bersiap, solat Musafir dan bertolak ke KLIA. Hati berdebar-debar, sekejap teruja, sekejap takut, sekejap sedih bila terfikir nak meninggalkan Amni seorang. Sebelum bertolak, abah menyuruh Ijun mengalunkan azan dan abah pula membaca doa. Saya rasa sedih teramat sangat, gambarannya seperti ketika jenazah meninggalkan rumah....saya harap ketika itu, saya akan selamat kembali semula ke rumah ini...

Saya tidak sanggup menoleh ke rumah, dan terus masuk ke dalam kereta. "This is it...aku akan ke Rumah Allah...dalam beberapa jam lagi..."

No comments: