Thursday, June 11, 2009

Pancit dan botak.

Di dalam bilik malam itu, saya mengusik suami, “Tu lah….selalu kata I nanti tak ada stamina, tengok-tengok you pun pancit…” Nisha ketawa mengekek-ngekek. Betullah apa yang orang selalu kata, mengukur keupayaan, tidak boleh melihat kekuatan diri semasa di Malaysia, masing-masing dengan habuan masing-masing bila di Tanah Suci. Di sisi Allah tidak dikira isu logik atau tidak logik. Hanya Allah yang Maha Berkuasa. Semua perkara berkemungkinan.

Melihat suami dan Zaid tersandar di katil keletihan, Nisha bersuara, “Abah tak botak ke?” Suami hanya menggeleng. “Abang tak botak ke?” Tanya Nisha kepada Zaid pula. “Tak ada nye…!” Jawab Zaid. Mamat sempoi ni memang sudah awal-awal lagi menegaskan kepada saya tidak hendak botakkan kepala.

“Abah, afdhal-lah abah!” Kata Nisha sambil memandang saya. Keningnya terangkat.
“Betul…apalah sangat korbankan rambut tu…nanti tumbuh juga.” Saya menokok. “Sahabat Nabi tu berkorban nyawa.” Tambah saya lagi (bila jadi 2 ayat, ni dah di dalam kategori membebel…he..heh..)

Dalam hati, diam-diam saya mengharap melihat mereka berdua dengan penampilan baru… Tak apalah, masa masih panjang. Esok lusa, botaklah tu…

No comments: