Wednesday, June 24, 2009

Selipar yang hilang...

Zohor itu, suami kelam kabut nak pergi dulu, saya tetap menunggu Nisha bersiap.

Sebaik dia pergi, saya lihat karung kasut suami di bawah katil, "Laa...tertinggal beg kasut dah..." Dalam hati terdetik, macamana nanti dia nak menyimpan kasut, nanti hilang pulak....

Selepas solat saya balik terus bersama Nisha untuk makan tengahari. Kelibat suami dan Zaid tidak kelihatan di bilik makan, "Dah makan agaknya mereka..."

Tidak lama di bilik, baru suami sampai berpeluh-peluh.... "Selipar abang hilang...".

Mata saya terus melihat kakinya yang berkaki ayam. Alamak, makbul pulak apa yang terdetik di hati saya tadi.

"Balik kaki ayam ke ni?" Suami mengangguk sambil duduk di tepi katil menepuk-nepuk kakinya.

"Sakitnya panas sampai ke tulang..." Dia mengadu. "Mana minyak gamat?" Dia bertanya saya.

"Kan ustaz dah pesan pakai dulu orang lain punya, lepas tu pulangkan, daripada jadi mudharat balik kaki ayam panas-panas macam ni...." (saya concern, tapi dah ter-bebel...heh...heh...)

"Tak naklah, nanti jadi berkait-kait. Kalau I ambik selipar orang, orang tu ambik selipar orang lain pulak..." Jawab suami sambil menyapu minyak di tapak kakinya....nampak mukanya menahan perit panas melecur.

"Nanti Asar siram kaki dengan air zam-zam, insya-Allah baik lah tu nanti..." Saya berpesan, kesian melihatnya kesakitan.

Bila Asar, selipar spare suami diguna Zaid di bilik air. Jadi suami memakai selipar Zaid ke masjid.

"Selipar Zaid abah pakai ye?" Soal Zaid bila melihat seliparnya tiada. Saya mengangguk.

"Nanti selipar Zaid pulak hilang..." Dia merungut. Bimbang ayahnya menghilangkan selipar dia pulak.

"Hish...jangan cakap lepas..." Nasihat saya.

Balik solat Asar, suami masih berselipar....selamat lah selipar zaid tu.

Bila Zaid balik, dia juga masih berselipar. Alhamdulillah, selamat lah selipar spare suami yang dipakainya. Lega saya, nampaknya tiada apa-apa yang berlaku!

Esoknya, selepas solat Zohor, saya nampak selipar putih di pintu bilik. Hati terus syak! Masuk ke bilik, terus menegur Zaid...

"Hilang selipar kamu?" Zaid tersengih-sengih dengan soalan saya.

"Tulah...takut abah hilangkan selipar, alih-alih kamu sendiri yang hilangkan selipar sendiri....cakap lepas lagi...." Saya memberikan pukulan smash tahap gaban.... Zaid tergelak...

"Nak 5 riyal Bu, nak beli selipar..." Sambil gelak sempat juga dia mengenakan saya.

"Nanti selipar tu pulang balik kat masjid. Jangan lupa pulak!" Pesan saya.

Dapatpun 1 pengajaran....Allah bayar terus...cash!

No comments: