Thursday, June 11, 2009

Stamina.

Sebelum ke Tanah Suci, suami selalu mengusik saya kalau-kalau nanti saya tidak ada stamina. Maklum sajalah, sebagaimana dalam kursus umrah, ustaz ada beritahu, jauh kita kena berjalan dari tawaf hinggalah habis sai’e berjumlah lebih kurang 7 Km. Dalam hati, jarang benar (hampir tidak pernah..heh..heh…) saya berjalan sejauh itu dalam satu masa…apatah lagi terus menerus. Diam-diam saya berusaha mendapatkan stamina…

Berdiri di bukit Safa, sememangnya tidak nampak di mana Marwah. Wah, memang betullah jauh…nun…! Bohonglah jika saya katakan tidak letih dan penat. Tetapi, kekuatan itu masih bersisa. Ustaz sudah berpesan, mungkin di pertengahan ibadah sai’e kami akan solat Maghrib di dalam terowong itu. Jadi kamipun mula bergerak dengan ‘had kelajuan’ masing-masing. Tapi sebenarnya, bila minda fokus kepada doa yang dibaca, penat dan letih tidak terasa. Saya mengerling suami yang juga sudah bergerak perlahan. Di satu pusingan, saya boleh rasakan dia tidak larat untuk berlari anak di lampu hijau. Zaid juga bergerak perlahan, tetapi saya lihat Nisha masih bersemangat. Di saat itu, saya sungguh ‘respect’ malahan terharu dengan semangat Ustaz Mashkor. Dia sudah agak berumur, tapi sabar memimpin kami, membaca doa dengan jelas dan kuat. Bayangkan, hampir selang dua hari dia akan memimpin jamaah baru. Kuat sungguh tenaga beliau. Saya rasa, untuk memimpin jamaah, seseorang itu perlu sabar, bertenaga dan bersemangat tinggi. Saya dapat rasakan, semangat beribadah pada Ustaz Mahskor pastinya tersangat kuat. Beliau langsung tidak berkira. Saya tidak rasa beliau melakukan ini kerana kerja dan duit. Semoga Allah memberinya rahmat dan kekuatan...sihat dan panjang umur...

No comments: