Tuesday, June 23, 2009

Menanti hajat dimakbulkan...

Catatan umrah - backdated.

"Doalah apa saja, pasti Allah akan makbulkan….antara cepat atau lambat…jangan sibuk buat umrah sampai meninggalkan solat berjamaah di Masjidil Haram, solat tu 100,000 pahala, sedangkan umrah 1 markah saja." Ustaz Mashkor berpesan berulang kali….

Hajat di hati tiada jumlah maksimumnya….semua perkara ingin dipinta, doa jadi berjela-jela… Sebulan sebelum ke Mekah, perjalanan dari ofis ke rumah waktu petang, sentiasa menjadi tempat dan masa terbaik untuk menyelami diri…apa sebenarnya hajat saya yang terpenting…apa sebenarnya yang saya mahu sampaikan terus pada Allah?

Draf pertama, memang banyak hajat yang tersenarai. Draf akhir, hanya mengandungi 5 perkara terpenting, perkara-perkara terpenting yang mesti saya hafal sebagai matlamat yang saya ingin capai selepas umrah, my end in mind…

5 perkara penting inilah yang saya pohon berulang-ulang ketika di Raudhah, di Multazam, di Hijr Ismail, di Makam Ibrahim dan di bawah pancur emas. Setiap kali…air mata bercucuran…bila kita sudah tidak boleh mengharap apa-apa lagi pada manusia, hanya Allah yang Maha Mendengar, hanya Allah tempat mengadu, hanya Allah yang boleh memberi… bila sujud, tangisan jadi tersedu-sedu...siapa lagi yang aku boleh harapkan Ya Allah! Hanya Engkau....hanya Engkau....

No comments: