Tuesday, June 9, 2009

Sedapnya nasi Arab!

Catatan umrah - backdated 14 Mei 2009 (Hari keempat-Khamis)

Sedar-sedar bila bas berhenti, ada sesuatu yang tidak kena dengan ‘air-cond’. Kawasan itu bukanlah R&R yang sepatutnya, tapi Alhamdulillah ada tempat makan, surau dan tandas yang selesa. Waktu memang sudah tengahari, dan perut memang sudah berkeroncong.

Hanya bas kami yang berhenti di situ waktu itu. Di sini, kami sememangnya ada masalah berkomunikasi. Nak order apa dan berapa harga, bagai ayam bercakap dengan itik. Kami gelak memanjang kerana bercakap dengan bahasa isyarat, dan menggunakan kalkulator. Yang penting, semua dapat makan. Bila dah makan, memanglah senyap semua jadinya, melayan nasi Arab. Sedap sungguh meratah ayam bakar, hingga sekarang terasa-rasa sedapnya nasi Arab di R&R. Di Mekahpun tak jumpa yang sesedap itu. Kami semua order ala Malaysia, sepinggan seorang. Sepatutnya, jika makan sekeluarga, order nasi satu talam, dengan ayam dua ketul, dan siram kuah dalca dan kuah yang lain, barulah ada ummphh makan dengan talam. Harganya juga lebih murah. Jika beli sepinggan nasi sahaja 3 riyal, nasi dengan ayam 13 riyal. Untuk 4 orang, 52 riyal. Kalau beli yang menggunakan talam, baru 32 riyal. Jadi saya belajar satu pengalaman baru. Dalam hati, next time tahulah nak order macamana (harapan memang ada peluang next time.)

Tandas di R&R adalah tandas manual. Sudah terbiasa lepas flush, air akan mati sendiri. Tapi di sana, flush kena memutar paip, lepas flush kena putar untuk menutup air. Pengalaman baru juga… Tapi mungkin di R&R itu saja tandasnya begitu.

Lepas solat jamak Zohor dan Asar, kami menyambung baki perjalanan 4 jam lagi. Kami semua bertalbiah lagi, mula-mula kuat, lama kelamaan perlahan. Seorang demi seorang tertidur kekenyangan nasi Arab…

No comments: