Tuesday, June 16, 2009

Umrah - freshie, sophomore, senior

Catatan umrah - backdated

Kali pertama umrah, setiap satu langkah dibuat dengan penuh hati-hati. Name tag, beg sandang mesti dipakai. Takut hilang....takut silap.....takut tidak sah..... Pemandangan bagi jamaah yang baru sampai dan pertama kali menlakukan umrah sama seperti freshie yang baru masuk U. Dengan name tag-nya, dengan kumpulannya....airmuka takut-takut....semua peraturan dipatuhi....
Begitulah kami ketika umrah wajib....perasaan takjub, takut, teruja....bercampur dan bergaul....otot memang stress....tahap keyakinan rendah. Pelbagai cerita tentang umrah yang tidak sah, tawaf yang tidak sah tapi bertahalul, melanggar pantang larang umrah dan jumlag dam yang kena dibayar, dan cerita paling saya takuti ialah balik ke Malaysia dalam keadaan belum bertahallul akibat kejahilan sendiri....Na'uzubillah... Terbawa-bawa kebiasaan diri seorang ibu, saya berdoa dari Madinah lagi (malahan dari Malaysia), setiap kali ke Raudhah, itulah antara doa yang wajib saya pohonkan... Maklumlah, freshie....banyak benda yang ditakutkan....

Umrah kedua, kami dilepaskan oleh mutawif untuk menyempurnakannya sendirian tanpa bimbingan, Mutawif hanya menghantar hingga ke Tanaim, selepas itu, kami sendiri perlu menyelesaikan tawaf, sa'ie dan tahallul. Berhati-hati juga....maklumlah...baru dapat kebebasan...macam sophomore year....

(Nisha dengan "Imam" di Masjidil Haram)


(Selepas umrah "senior" ...sangat hampir sebenarnya dengan Kaabah...)

Tapi nikmat tahap maksimum bila mengerjakan umrah ketiga....tahap senior...heh...heh.... kepuasannya tidak mampu digambarkan....santai, yakin, khusyu', tawadhu'..... Kami ke Tanaim mengikut Zaid dan rakan-rakannya yang dah biasa ke Tanaim menaiki bas. Zaid berumrah dengan rakan-rakannya, dan saya dengan suami dan Nisha. Hati sudah confident dengan rukun-rukun yang perlu dilakukan, Masjidil Haram pula sudah seperti 'rumah sendiri'...fokus dan keseronokkannya amat terasa...ketika tawaf...berjujuran air mata...setiap pusingan, setiap doa yang dibaca sangat releven...suami memimpin Nisha di kanan, saya memegangnya di kiri...melalui Rukun Yamani...melalui Hajar Aswad...nikmatnya....nikmatnya.....

Selepas tawaf, kami mendapat tempat paling hampir di belakang Makam Ibrahim, tetapi kawasan lelaki. Polis berpurdah mengarahkan saya ke belakang...tiba-tiba terlintas hati untuk solat sunat berjamaah....polis berpurdah sudah menolak-nolak saya dan Nisha ke belakang, kemudian saya bersuara, "Jamaah...jamaah...", sambil menunjuk suami. Dia terus menarik saya ke depan semula, "Aiwah...aiwah...", rasanya bermaksud silakan...silakan....Malahan dia menolak saya dan Nisha lebih ke depan.

Kami solat sunat Tawaf berimamkan suami...air mata saya turun bagai hujan monsun....terharu sangat menerima peluang ini....berpeluang juga suami saya menjadi imam di Masjidil Haram. Selepas salam, suami mengunjuk buku doa kepada saya untuk membaca doa khusus ketika di belakang Makam Ibrahim. Saya membacanya dalam Bahasa Malaysia sambil di aminkan oleh suami dan Nisha...sudah semestinya....menangis lagi.....heh...heh....

Selepas habis doa, saya memohon maaf pada suami, bersalaman dan memeluknya, "Pimpin I, nasihatkan I mana-mana yang I buat salah." (Mestilah dengan menangis...)

Sepanjang sai'e, sekejap-sekejap bertembung Zaid dengan rakannya, saya perhatikan matanya tunduk mengadap buku doa tidak putus-putus, kamipun mungkin dia tak perasan. Masuk ke Masjidil Haram, hati ringan seperti terbang di awangan.....puas sepuasnya, nikmat senikmatnya....



No comments: