Friday, June 5, 2009

Apalah kita ni...

Catatan umrah – backdated.

Jadual aktiviti memang padat. Kami perlu peka dengan semua waktu melawat, waktu solat dan jadual makan. Dan saya catat semuanya, dan memastikan kami semua agar awal supaya tidak menyusahkan jamaah yang lain. Waktu makan semuanya selepas solat. Dari jauh saya nampak makan pagi - 7.30 pagi, makan tengahari - 2.30 petang, makan malam - 9.30 malam. Di Madinah, saya dan suami berpecah. Saya dengan Nisha, suami dengan Zaid. Setiap kali waktu makan, saya dan Nisha akan ke dewan makan 10 minit lebih awal. Tetapi setiap kali mesti hanya kami berdua yang ada, bila kami sampai dewan masih gelap. Wah,awal sungguh kami ni! Masuk hari kedua, kami berdua jadi pelik, setiap kali makan kami mesti yang paling awal. Dewan makan masih gelap, dan orang lain belum ada lagi, tapi lauk dan makanan seperti sudah dijamah orang. Kamipun merujuk semula ke jadual makan. Apalagi, saya dan Nisha ketawa terbahak-bahak…

Rupanya kami tersilap tengok jadual. Waktu yang tertera rupanya waktu habis makan. Bila dibaca betul-betul, jadual makan tertulis begini; makan pagi: subuh – 7.30 pagi, makan tengahari: zohor – 2.30 petang, makan malam: isyak – 9.30 malam. Dari jauh kami hanya nampak nombor-nombor sahaja. Dan menyangkakan itulah waktu makan.

“Apalah kita ni…padanlah orang asyik tak ada…bukannya kita paling awal, rupanya yang paling lambat…” Saya dan Nisha ketawa memanjang. Baca jadual pun tak tahu!

No comments: