Monday, November 29, 2010

Guide Book To Hong Kong - Part 4

Travelling with kids – face your fear factor!

Day 4
Itinerary
Ocean Park
Ladies’ Market
Sport Street
Milan Station
Parklane Plaza

Itinerari utama hari ini ialah untuk ke Ocean Park. Pada awalnya, saya tidak tahupun tentang Ocean Park, dan ianya tiada dalam senarai lawatan. Dalam meng-google banyak kali tentang Hong Kong, terjumpa pulak tentang Ocean Park dan saya masukkan dalam senarai “either or”....iaitu either Victoria Bay/Wanchai or Ocean Park. Malam tadi semasa berehat-rehat, anak-anak sempat meng-google tentang Ocean Park dan Victoria Bay, dan mereka memilih Ocean Park...... Ok! Ocean Park we go!








Dah sampai pun...








Seperti biasa, kami menaiki MTR dari Jordan Station dan berhenti di Admiralty Station. Dari situ, kami menaiki bas terus ke Ocean Park. Sebenarnya, bas ini boleh dikatakan bas khas untuk ke Ocean Park. Perjalanan memakan masa hampir 30 minit. Sampai di Ocean Park...wahhh...kami berjumpa ramai sungguh Indonesian. Terdapat satu kumpulan anak-anak muda Indonesia, dalam lebih 20 orang yang bergaya ala-ala Hong Kong superstar, siap berambut perang. Dari gaya mereka, berkemungkinan besar mereka bekerja di Hong Kong dan sudah lama menetap di situ....dan tak mungkin mereka bekerja sebagai pembantu rumah, mungkin sektor lain.

Di depan Tai Shue Wan Entrance









Ocean Park terbahagi kepada dua bahagian, satu di atas bukit Mount Nanlang (The Summit), dan satu lagi dibawah bukit, di Huang Zhu Keng Valley (The Waterfront). Kedua-dua bahagian ini mempunyai pintu masuk masing-masing iaitu Main Entrance di Waterfront dan Tai Shue Wan Entrance di The Summit dan dihubungkan dengan cable car dan tram yang dinamakan Ocean Express. Bas 629 yang kami naiki berhenti di Tai Shue Wan Entrance di The Summit, jadi lawatan kami mulakan di bahagian tersebut dahulu. Apa yang bagus dan memudahkan, bas untuk balik ke Admiralty Station boleh diambil di kedua-dua bahagian. Ocean park ni, ada sikit seperti zoo, ada sikit seperti akuarium, ada sikit seperti amusement park, ada sikit seperti extreme park dan ada sikit macam themed park....haaa...5 dalam 1...

Dari Tai Shue Wan Entrance,
kena naik 3 escalator seperti ini untuk sampai
ke setiap rides yang berbeza.










Di The Summit, keadaannya ada persamaan seperti di Genting Theme Park dan Sunway Lagoon. Anak-anak teruja mahu menaiki semua rides yang ada. Jadi mula-mula sekali kami melihat jadual show yang ada, dan merancang semua show dan rides berselang-seli – mencabar juga kerana seboleh-bolehnya mahu melihat semuanya dan adakalanya, waktu show agak terhad dan bertembung dengan show yang lain.

Pemandangan dari The Summit








Macamana pula dengan rides? Saya takut untuk menaiki semuanya – takut dan gayat dengan tinggi, takut dengan keselamatan, takut menghadapi rasa seperti jatuh mendadak. Awal-awal lagi saya menawarkan diri untuk menjaga beg sahaja, dan menunggu di bawah sementara suami dan anak-anak menaiki rides. Tapi untuk dua rides yang pertama iaitu Space Wheel dan Raging River, suami dan anak-anak menarik saya untuk menyertai mereka. Antara takut dan berani saya cuba menguatkan hati. Sebelum naik, hampir menangis juga dibuatnya bila kena “paksa” begitu, “Dear, you must try....you must try!” Suami bersungguh-sungguh mengajak dan memberi semangat (read as: memaksa!)
Basah kuyup selepas naik Raging River...
Amni...thumb up
Ibu...thumb down!











Ok...ride yang pertama – Raging River – saya pernah menaikinya di Sunway Lagoon, dan ketika itu saya memang takut nak mati....dan untuk menaikinya sekali lagi di sini....adoiii....Berat sungguh hati saya, tapi kerana nak “sporting” punya pasal...saya pejamkan mata sepanjang ride tersebut, dan tak dapat saya nak huraikan disini rupa bentuk jeritan saya...sebab ketika itu sayapun entah melayang kemana....(Anyway...rasanya yang di Sunway Lagoon lebih mengujakan dan exciting...hah...hah...pandai pula saya beri ulasan selari selepas itu dalam lutut yang masih menggeletar...). Anak saya semakin teruja selepas Raging River, “Ok...cepat Bu...kita naik Space Wheel pulak lepas ni!!” Adoii mak! Kena naik jugak ke?

Nampak macam biasa, tapi bila
berpusing vertical, rasa macam jatuh terjunam...










Amni dan Nisha...thumbs up
Ibu...thumb down!









Ok...ride kedua – Space Wheel – berpusing dari horizontal ke vertical. Ride yang ini, kengerian saya sampai ke tahap maksimum. Rasa perut sekejap ke kepala, sekejap ke kaki. Adakalanya rasa punggung tak mencecah tempat duduk. Bila turun, anak-anak dan suami kesukaan, saya sudah pening lalat. “No more for me...no more for me...” Sporting or not sporting...tak kira....saya rela tunggu beg saja. “You kena face your fear factor...” Suami cuba untuk memberi semangat...tak makan pun pujukan dia tu....ampun maaf!

So, for the next rides...saya menjadi penunggu yang setia! Amni langsung tidak takut!! Selepas itu, mereka naik Mine Train, tahap extreme-nya sederhana. Then, naik lagi Eagle – berpusing ke semua arah dan naik sangat tinggi....seronok juga mereka, tak reti takut....kemudian naik pula Crazy Galleon – ni biasa la, ayunan kapal...di Sunway Lagoon pun ada. Akhir sekali, mereka pergi ke 2 rides yang paling extreme The Dragon – roller coaster terpanjang dan terngeri, dan The Abyss – naik tinggi di vertical tower dan jatuh mendadak...di Genting juga ada, dan baru-baru ini ketika melihat The Amazing Race Asia, nampak ianya ada juga di Gold Coast.

Mine Train...
Amni excited sungguh naik ni...









The Abyss...
tengah berbincang-bincang...nak naik ni tak?
And...the winner is abah!!!












Untuk dua ride ini, Amni tidak boleh naik kerana kurang ketinggian minimum. Zaid dan Nisha berbincang-bincang berdua dan mereka tidak berani menaikinya. Ketika ini, saya beriya-iya memberi mereka semangat (ha...ha...cakap je pandai, tapi sendiripun takut...), kalau boleh saya tidak mahu mereka melepaskan peluang ini. Nisha pernah menaiki G-Force X ketika di Sunway Lagoon, dan dia sangat berani ketika itu. Saya juga tahu Nisha sangat teruja dengan semua extreme sport, dan bila dia tidak mahu manaiki The Dragon (extreme roller coaster), saya agak terperanjat. Ketika baru sampai tadi, itulah ride yang paling dia mahu naik. Tapi mungkin bila sudah menaiki banyak rides, dia mula gerun. Zaid juga surrender...Amni masih excited untuk menaiki The Abyss, saya berat untuk melepaskannya. Tapi bila dia beriya-iya. suami pula mahu menemankan, saya seperti biasa dengan peranan saya untuk hari itu...menjadi penunggu yang setia...menunggu di bawah...Cuma kali ini saya menunggu dengan Nisha dan Zaid. Tapi kesian, Amni tidak dapat naik kerana tidak cukup tinggi. Suami turut tidak jadi naik. Tapi bila anak-anak mencabarnya, akhirnya suami naik dan kami bersorak-sorak dari bawah sambil mengambil video dan gambar. Bila dia turun kami semua sibuk bertanya, “Takut tak, abah? Kecut tak? Gayat tak? Berdebar tak?”. Kami cukup teruja, tapi jawapan suami, “Biasa je....tak rasa apapun...kejap sangat...” (Ya lah tu...takut tapi buat-buat macho...heh...heh...)

Beautiful but deadly....










Selepas semua rides, baru anak-anak terasa lapar dan kami makan bekalan nasi yang dibawa sebelum meneruskan lawatan ke Sea Jely Spectacular (memang spectacular melihat obor-obor yang sangat cantik dan nampak sangat lembut bagaikan sutera boleh jadi sangat beracun – so beautiful and yet so deadly!). Bagus jika anda masuk ke sini dengan kamera yang canggih dan pandai pula mengambil gambar, pasti dapat merakamkan gambar obor-obor yang unik dan cantik. Kemudian kami sempat melihat dolphin show di Ocean Theatre (Wow Moment!) dan memberi makan sea lion di Pacific Pier. Bayangkan, semua ini baru di The Summit, kami belum turun ke Waterfront lagi, dan hari sudah petang. Kerana berkejar untuk ke Waterfront, kami tidak sempat ke Atoll Reef – aquarium yang menempatkan lebih 400 spesies hidupan laut dari sekecil-kecil ikan hinggalah ke ikan jerung. Terkilan juga rasanya.

The Pacific Pier

















Ocean Theatre - menonton Dolphin Show








Penat berjalan...
Rehat dulu dan makan...









Untuk turun ke Waterfront, kami memilih untuk menaiki tram – The Ocean Express. Lagipun ketika itu, hujan turun renyai-renyai dan agak berangin, jadi saya memilih jalan selamat... Anyway...no more cable car, please!

Sekadar bergambar dengan latar belakang
cable car...








Di Waterfront, lawatan kami ala-ala Touch N Go....tapi sempat juga melawat panda village (tapi semua panda sedang tidur dan tidak aktif ketika itu), Goldfish Treasure (akuarium penuh dengan bermacam jenis ikan emas – amazingly beautiful – tak sangka ada terlalu banyak spesies yang tak pernah saya lihat sebelum ini, dan saya mendengar anak-anak saya asyik terjerit kecil...wow...wow....wow!). Di sini, ada 2 show lagi menunggu, satu di Bird Theater dan satu lagi di Whiskers Theater. Boleh dikatakan, aktiviti sangat padat di sini....dan dengan harga tiket yang dibayar...memang berbaloi-baloi...

Nampak tak kat belakang tu....
Cik Panda tengah tidur...









Di Gold Fish Village
Nampak apa yang Amni tulis?








Dalam perjalanan balik, baru terasa kaki lenguh dan penat. Tapi perjalanan terasa sekejap dan tak sempatpun tertidur. Sampai di hotel, seperti biasa, selepas solat jamak takhir, kami berehat-rehat menunggu maghrib. Malam ini merupakan malam terakhir kami di BP International. Esok tengahari, kami akan berpindah ke Holywood Hotel di Disneyland. Jadi, malam ini kami mengambil peluang untuk ke Lady’s Market dan Sport Street. Dalam hati, ada satu tempat yang amat sangat ingin saya pergi...malam ini saja peluang yang ada...itupun kalau sempat...kalau tidak....that’s it! Harap-harap sempat....

Ladies Temple Market...nak brand yang mana satu?







Selepas maghrib, kami terus ke Jordan Station dan mengambil MRT untuk ke Mongkok Station. Dari Mongkok Station, lebih kurang 5 minit berjalan kaki ke Lady’s Market yang terletak di Tung Choi Street (sama seperti China Town di Petaling Street). Berbanding dengan Temple Night Market, saya dapati barang-barang di sini lebih murah. Jika di Temple Night Market, t-shirt "I Love Hongkong" boleh dibeli dengan harga HKD100 untuk 3 helai (tak boleh tawar langsung!) tetapi di Lady’s Market, anda boleh dapat dengan harga yang sama untuk 4 helai, malahan ada yang menawarkan untuk 5 helai – kualiti yang sama! Di sini, anda boleh jumpa ramai Bangladeshi yang duduk di meja-meja kecil dengan buku katalog. Apa yang dijual dalam katalog tu? Sudah tentu berbagai jenis hand bag berjenama mahal, kebanyakannya jenama Hermes. Mereka akan mempelawa kita melihat katalog tersebut dan ada yang mahu membawa kita melihat stor mereka....bahaya betul! Dan mereka mendakwa beg-beg tersebut merupakan jenama yang tulen! Bayangkan beg tangan Hermes yang puluhan ribu (dalam RM) boleh didapati dalam ratusan ringgit sahaja (dalam RM). Hmmm...tak mungkin...tak mungkin... Apatah lagi handbag “cap ayam”, memang bersepah-sepah...dan bermacam-macam gred hingga AAAAA. Tapi designnya pelik-pelik, design yang tiada langsung pada jenama sebenar, pastinya nampak sangat “cap ayam”. Ada juga yang sangat serupa dengan yang original!  Dari sudut inovatif...ada bermacam-macam benda pelik yang dijual...permainan elektronik, accessories wanita, alat perhiasan rumah, pakaian kanak-kanak hinggalah ke dewasa, t-shirt pelbagai “jenama” dan 1001 macam lagi. Kami tidak membeli apa-apa di sini kerana sudah bershopping ketika di Temple Night Market.


Siapa yang tengah khusyu' bershopping tu?








Bersebelahan dengan Tung Choi Street / Ladies Market ialah Fa Yuen Street. Di sini, juga dikenali dengan Sport Street dan deretan kedai menjual barang-barang sports – racket badminton, tennis pelbagai jenama, kasut, pakaian, track suit, jaket dan semuanya....pastinya inilah syurga membeli belah buat suami...shopping time buat dia! Sepanjang jalan...dari satu kedai ke satu kedai...pilihan yang terlalu banyak! Puas hatilah dia bila dapat racket idaman...

Kemudian, kami naik MTR dari Mongkok Station dan turun di Tsim Sha Tsui Station untuk ke Parklane Plaza buat kali terakhir untuk melihat sport shoe yang ingin suami beli. Selepas habis bershopping di situ, kini giliran saya pula. Sudah 2 hari saya mencari di peta...jalan mana yang perlu diambil, dan saya tahu jalan tersebut berdekatan dengan Parklane Plaza.  It is now my turn...“Jom, cari Milan Station pulak jom...”

Nak tahu apa jawapan suami? “Jom!” Apalagi, bila dia menjawab begitu, dengan confident-nya saya menuju jalan yang saya telah hafal dalam kepala...hampir 15 minit juga berjalan...kami akhirnya sampai ke Milan Station. Milan Station ialah kedai yang menjual beg tangan berjenama....tetapi terpakai...namun masih dalam keadaan yang sangat baik (saya tahu pasal kedai ni tentulah ketika menonton rancangan Giuliana & Bill...sejak tu sudah berangan...jika ke Hong Kong mesti cari kedai ni...). Masuk saja ke dalam kedai, mata saya terus terarah ke jenama yang satu ini....haaaa...itupun dia! Wahh...design yang saya mahukan! Wow...warna yang saya idam-idamkan!! Harus kena beli ni! Harus...harus....harus.....

Suami mengusik, “Coach tak nak ke?”. Dia tahu saya mengidam jenama yang satu ini, dan sudah menyebut-nyebut Milan Station dari Malaysia lagi. “Heh...heh...alang-alang dah sampai Milan Station, fokus I tentulah yang ini, buat apa Coach pulak!” Suami mengeluarkan handphone untuk mengira harga beg tangan tersebut dalam RM, kemudian saya mencongak harganya jika brand new. Ok...ok..hampir separuh harga lebih murah. Kemudian suami tolong melihat-lihat pula, beg tersebut memang nampak baru, bersih dan tidak ada cacat celanya...”Are you sure you don’t want the brand new?” Dia bertanya berulang kali. Walaupun pasti saya lebih suka menerima tawaran untuk membeli yang “brand new” daripada suami, tapi rasanya tak perlu berhabis-habisan...dapat yang inipun sudah lebih dari bagus! Dalam banyak-banyak shopping....di Milan Station...merupakan rekod terpantas...tak sampai 20 minit...the business was sealed! The credit goes to my dear husband....thank you for making it happen! Zaid mengusik-ngusik dalam perjalanan balik...”Wah! Ibu senyum-senyum...esok pakai handbag baru le tu....”. Well....sekarang barulah boleh claim...I come...I see...I conquer! Heh...heh.... (Hmmm....mission accomplished!)

I come...I see...I conquer...








Dalam perjalanan balik, ternampak pula kedai Lin-Ning, apalagi, suami pula menyinggah di situ...kali ni, saya pulak melayan dia bershopping! Anak-anak? Mungkin mengantuk...mungkin penat ber-walkathon....muka boring je melayan kerenah emak dan bapa mereka! Nasiblah tu....turn kitoranglah pulak!

Sampai di hotel...belum boleh tidur lagi! Saya dan suami ke bilik laundry untuk membasuh baju, sekadar untuk apa yang perlu dipakai di Disneyland pula. Kemudian, kami mengemas beg dan barang-barang untuk check-out esok. Anak-anak tidur lebih awal dari kami yang berkemas-kemas, maklumlah, esok merupakan sesuatu yang paling mereka nanti-nantikan.

Malam itu saya tidur sambil tersengih. Suami pula tidur sambil tersenyum. Saya ada handbag baru...dia pula ada racket baru....hullallaaa...


TIPS:

Perlukah Visa untuk ke Hong Kong? Jawapan: Tidak perlu.
Maaflah, sepatutnya saya beritahu di Part 1 lagi, tapi terlupa. Ada pulak yang bertanya dan terima kasih kepada yang mengingatkan. Jadi, tak perlu risau, hingga setakat ini, anda tidak perlu visa untuk ke Hong Kong. So, buy your ticket today, pack your things, and you can just fly to Hong Kong the next morning!

Cuaca di Hong Kong.
Hong Kong Weather - [Check Hong Kong weather]
Untuk memastikan pakaian yang dibawa bersesuaian, pastikan terlebih dahulu keadaan cuaca dan musim di Hong Kong ketika anda berada di sana.  [Lihat suhu dan cuaca Hong Kong]



Bagaimana untuk ke Ocean Park:
Dari BP International, pergi ke Jordan Station dan ambil MTR ke Admiralty Station. Sampai di Admiralty Station, keluar di Exit B2. Dari situ anda boleh nampak anak panah ke Ocean Park, sebenarnya menunjukkan ke arah stesen bas untuk ke Ocean Park . Ambil Bas nombor 629 untuk ke Ocean Park. Anda tidak perlu risau kerana ada ramai staf Ocean Park di sini dan mereka akan memberi arahan yang sepatutnya. Di stesen bas ini, anda boleh membeli tiket pergi balik di kaunter khas Ocean Park. Jika ingin membeli tiket masuk ke Ocean Park di sini pun boleh. Anda tidak menunggu lama di sini. Bas bergerak setiap 5-10 minit. Dari Jordan Station ke Admiralty Station memakan masa lebih kurang 15 minit. Manakala perjalanan dengan bas ke Ocean Park pula mengambil masa lebih kurang 30 minit.

Tambang bas pergi balik:
Dewasa – HKD 21.20 seorang
Kanak-kanak (3-11 tahun) – HKD 10.60 seorang

Tiket masuk ke Ocean Park:
Dewasa – HKD 250 seorang
Kanak-kanak (3-11 tahun) – HKD 125 seorang


Bagaimana untuk ke Ladies Market:
Dari Jordan Station, ambil MTR ke Mongkok Station. Di Mongkok Station, ambil Exit menuju ke Tung Choi Street. Apabila keluar di Exit tersebut, berjalan saja terus ke hadapan menuju ke Tung Choi Street hingga berjumpa dengan deretan kedai seperti pasar malam/Petaling Street. Itulah Ladies Market. Perjalanan dari Jordan Station Ke Mongkok Station tidak sampai 15 minit.


Bagaimana untuk ke Sport Street:
Sport Street terletak di Fa Yuen Street. Fa Yuen Street adalah selari dengan Tung Choi Street/Ladies Market. Dari Mongkok Station, anda akan berjumpa dengan Tung Choi Street dahulu, dan jika anda terus saja ke depan selepas Tung Choi Street ialah Fa Yuen Street. Dari situ sudah kelihatan dengan jelas deretan kedai-kedai yang menjual sport goods. Jenama Yonex murah di sini (tips ini dibawakan khas oleh suami saya!).


Bagaimana untuk ke Milan Station:
Ambil MTR (samada dari Mongkok Station ataupun Jordan Station) untuk ke Tsim Sha Tsui Station. Keluar menggunakan Exit ke Nathan Road ataupun Kowloon Park. Kemudian berjalan ke arah Kowloon Mosque. Di depan Kowloon Mosque ialah simpang 4 yang mempunyai traffic light. Pagar hadapan Kowloon Mosque berhadapan dengan Nathan Road. Anda perlu melintas Nathan Road di traffic light ini. Sampai di seberang, dan anda masih lagi di Nathan Road pusing ke kiri (seperti mahu berjalan balik ke arah Jordan Station), anda perlu berjalan ke arah Burlington House. Sebelum sampai ke Burlington House, anda akan nampak Cameron Road di sebelah kanan. Masuk Ke Cameron Road dan jalan menyusuri Cameron Road hingga ke hujung dan anda akan sampai ke simpang tiga. Jalan di depan anda ialah Chatham Road. Pusing ke kiri dan jalan terus menyusuri Chatham Road lebih kurang 500 meter sehingga anda berjumpa kedai Milan Station di sebelah kiri.

(Cameron Road boleh dikatakan agak bersetentang dengan Kowloon Mosque).

Bagaimana untuk ke kedai Lin-Ning:
Kedai Lin-Ning berada di Cameron Road. Dari Nathan Road, masuk ke Cameron Road, jalan lebih kurang 300 meter, dan anda akan nampak kedai Lin-Ning di sebelah kanan. Jika anda peminat badminton, pasti tidak mahu melepaskan peluang ini. Tapi menurut kata suami, tidak banyak perbezaan harga. So, you have a choice...to buy or not to buy...

The best thing about today’s trip – when you’re in fear, go direct to it – face to face! And, when you have a dream, go direct to it – make it real!

[Baca Part 1]
[Baca Part 2]
[Baca Part 3]
[Baca Part 5]

11 comments:

atuk said...

Assalamualaikum Asnija

setengah jam saya n3 ni
seronok..

Wassalam

sinomosa said...

Salam Kanda,

Ler awat ibu thumbs down? ahaks..
Kalu saya mesti thumbs up jugak hehe..sy takkan lepaskan peluang utk cuba semua itu hihi..

Kak, info yg berguna..teruskan menulis..mana tau bleh refer nanti bila ada rezeki ke Hong Kong..besta!

Kakzakie Purvit said...

Salam Asnija,

Kakak suka telatah Amni. Tak penat, tak gayat, tak takut dan senyum tak henti-henti. Sangat berani walau Nisha dan abangnya dah penat.

Ibu dan Abah mesti senyum puas dalam tidur dapat apa yang dihajati anak-anak dah banyak shopping kan... jangan marah la...

p/s: suka dengan info diberi. Puas membaca. Terima kasih perkongsian ini.

Asnija said...

Salam Rozali,
Lepas ni boleh merancang ke HK, budget trip...

Asnija said...

Salam Syima,
Bila nak ke HK tu? Kalau single, pergi ala backpacker, RM 2K cukup sesangat...

ps: glad you find this note helps.

Selamat melancong!

Asnija said...

Salam K.Zakie,
Amni memang happy je bila kena gaya nyer...

Tips: Bawa 2 pasang kasut, kalau ikut itinerari macam kami, satu kasut tu pasti haus nyer...betul...

zurahimi muslim said...

blog akak memang membantu! saya pergi 11 jan ni..rasa tak sabar ;p

Asnija said...

Salam Zurahimi,
Gembira jika boleh membantu sedikit sebanyak. Kalau tengok Amazing Race minggu ni (29 Nov 2010 - kalau terlepas tengok ulangannya) memang dapat gambaran visual serba sedikit.

Selamat bercuti!

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam Nija,

masih tersenyum nampaknya...hehehe. anyway nice entry...terhibur kak nab..:)

Anonymous said...

terjumpa blog sis masa google survey pasal HK. insyallah nak pegi sana on Feb. banyak2 blog yg saya jumpa about HK, rasanya blog sis paling informative. terima kasih banyak for the tips...

Asnija said...

Salam Anonymous,
Selamat melancong. Teroka setiap ceruk, baru puas hati.
Alhamdulillah, jika tips yang ada kat sini dapat membantu. Google je apa saja, mesti ada jawapannya nanti.