Thursday, November 18, 2010

Guide Book To Hong Kong - Part 2

Traveling with kids - unleash their true character!

Day 2
Itinerary

Aberdeen Fishing Village
Jewellery Factory
The Peak
Madame Tussaud
Avenue of Star
Hong Kong Museum of Art
Symphony of Light

Menu:
Pagi – Roti kaya & tuna sandwich
Tengahari – Nasi goreng cina
Malam – Nasi putih dan kari ayam

Hari kedua, semua bangun awal kerana teruja untuk memulakan lawatan. Sambil menunggu anak-anak bersiap, saya menyediakan bekalan nasi goreng cina dan bilis goreng, 5 pek. Arahan saya mudah – setiap seorang perlu membawa beg galas masing-masing dan makanan masing-masing. Mineral water, chips, chocolate dan cookies semuanya saya siapkan untuk 5 beg.

Tepat 9.00 pagi kami menunggu Patrick yang akan membantu kami dalam lawatan hari ini. “1/2 day City Tour” memang termasuk dalam pakej Airport Transfer AirAsia yang kami tempah.

Di jeti, sebelum menaiki bot kecil
menyusuri the fishing village.


















Destinasi pertama pagi itu ialah Aberdeen Fishing Village. Di Aberdeen, kami mengambil kesempatan menyusuri fishing village dengan bot kecil. Bayaran yang dikenakan ialah HKD 55 untuk seorang. Harga ini sama saja untuk kanak-kanak dan dewasa. Sekiranya anda melawat Aberdeen Fishing Village, jangan lepaskan peluang menaiki bot ini kerana ianya merupakan pengalaman yang amat berbeza sekali. Selalunya di Malaysia, kampong nelayan di pinggir pantai, tetapi di sini, nelayan-nelayan tinggal di dalam bot. Ada bot yang terlalu usang dan kecil, ada juga yang nampak kukuh dan besar. Mereka ini bekerja adakalanya sehingga 16 jam sehari mencari ikan, dan dijual di restoran-restoran yang berdekatan. Ada juga yang mengusahakan bot kecil membawa pelancong menyusuri perkampungan ini.

Amni excited sangat naik bot...first time...
















Rumah & Fishing boat.... 2 + 1 ...


















Saya ternampak dalam salah satu rumah/bot nelayan ini dilengkapi dengan TV dan sofa, seperti rumah biasa. Kehidupan mereka turun temurun terapong di air. Kebanyakan dari anak-anak mereka tidak bersekolah kerana ketika mencari ikan, bot/rumah itu dibawa bersama, dan balik pula lewat malam, adakalanya berhari-hari tidak balik. Bagaimana pula anak mereka mahu bersekolah, jika balik dari sekolah, “rumah” sudah tiada. Jadi, jalan paling senang, tidak bersekolah, supaya anak-anak mereka boleh mengikut mereka ke mana saja. Pekerjaan ini dan “rumah” mereka menjadi satu tugas dan harta turun menurun.

The famous Jumbo Restaurant
Tapi tak dapatlah menjamah juadah sea food nyer...
Katanya restaurant ni terfamous di Hong Kong....



















Namun sekarang ini, kerajaan Hong Kong telah menyediakan asrama khas buat anak-anak nelayan ini supaya mereka boleh bersekolah dan mempunyai tempat tinggal sementara ibu dan ayah mereka ke laut bersama “rumah” mereka. Apabila ramai anak-anak nelayan ini mempunyai pendidikan, mereka juga mula berpeluang mempunyai pekerjaan yang berbeza dan meninggalkan “rumah” mereka. Kerajaan Hong Kong berharap dengan cara ini jumlah nelayan muda menjadi berkurangan dan fishing village ini pupus dengan sendirinya. Jadi usah terkejut jika 10 tahun akan datang bila anda ke Hong Kong, anda mungkin tidak berpeluang melawat fishing village kerana ianya sudah tidak wujud lagi. Ataupun, jika anda sudah berpeluang ke sini, gambar yang anda rakamkan boleh dijual di muzium mereka dengan harga beribu-ribu.....(heh..heh...manalah tahu kan...)

Boleh ambil gambar di luar je, kat dalam tak dibenarkan...

















Selepas hampir 1 jam setengah di sini, kami kemudiannya ke jewellery factory. Ketika di dalam van, saya sudah membulatkan hati untuk tidak membeli apa-apa (hmmm...itu pandangan sebelum melihat “keadaan” di dalam factory itu...). Tapi setelah berada di dalam bilik yang dipenuhi dengan barang kemas bertatahkan berlian dan batu permata, dengan design yang bermacam-macam, unik dan halus pula, mata jadi rabun dan otak jadi tidak waras. Saya hanya melihat-lihat, kemudian mencuba-cuba...tetapi di racun oleh si penjual, di racun oleh suami, dan diracun oleh anak-anak, “Cantik, Bu...yang ini cantik design-nya....” mana boleh menahan godaan. Akhirnya, “terbeli” juga...(boleh tak kalau saya katakan....saya “terbeli” dengan tidak sengaja....). Kemudian Amni mahukan rantai emas putih berloketkan kristal bentuk buah epal yang comel....bila dia meminta, memang senang sangat saya kalah dan menurutinya...anyway...ini untuk hadiah harijadinya...

Kesimpulan: Melawat jewellery factory perlukan kekuatan jiwa, kalau tidak, lebih baik jangan ke sini....hmmm...

Pemandangan dari The Peak.
















Masa ni dah berposing sakan....




















Posing lagi...

















Destinasi kami seterusnya ialah The Peak (dikenali juga sebagai Victoria Peak). Van kami membawa kami terus ke The Peak Tower. Semestinya, kami terus saja ke Madame Tussauds. Kebanyakan masa kami habiskan disini. Apa taknya, bila dengan semua patung lilin nak bergambar, memang 2 jam pun tak cukup. Pada peringkat awal, anak-anak bergambar dengan gaya formal, paling bergaya hanyalah berdiri di sebelah patung, dan senyum. Tapi lama kelamaan, mereka mula berani berposing dengan pelbagai aksi yang melucukan dan sessi ini cukup santai dan ceria. Karakter setiap seorang anak-anak saya menyerlah ketika ini. Mereka ketawa, usik mengusik dan mengarahkan satu sama lain cara bergaya yang menarik. Adakalanya melucukan dan kami ketawa terbahak-bahak. Suami juga cukup sporting dengan menuruti kehendak anak-anak untuk berposing mengikut arahan mereka, “Macam ni abah...bergaya macam ni....”. Jerit Amni dan Nisha sambil terkekek-kekek ketawa mengarahkan suami berposing lagak kung fu di sebelah Bruce Lee dan bergaya sakan dengan David Beckham. Kalaulah filem kamera macam dulu-dulu...agaknya di Madame Tussauds saja habis lebih 10 gulung filem...


Dengan Pablo Picasso...
pelukis yang diminatinya...























Posing mahal punya...


















Selepas itu, kami mengambil kesempatan ke Hard Rock Cafe untuk membeli t-shirt kenangan dan 3 beradik tu memborong sakan. Puas ber-shoping, dan disebabkan kami ingin mencuba tram, kami menaiki tram untuk turun ke Tram Station di Garden Road dan menunggu van datang menjemput kami di situ. Sambil menunggu Patrick, kami mengambil peluang menjamah bekal nasi goreng cina.

Dalam tram menuruni The Peak.

















Destinasi seterusnya ialah Kedai Ginseng. Pemilik kedai pernah menetap di Indonesia dan beliau bercakap bahasa Melayu dengan fasih, sehingga terlupa kami berada di Hong Kong, bagaikan di Indonesia pulak. Kami tidak membeli apa-apa di sini kerana tidak tahu tentang ginseng.

Yang mana satu "the star"???


















Kemudian, sebahagian ahli rombongan trip hari itu kemudiannya menuju ke restoran berdekatan untuk makan tengahari, dan kami sekeluarga meneruskan lawatan kami ke Avenue of Star. Di sini, kami semua sudah kepenatan dan menyusuri Avenue of Star perlahan-lahan sambil menik mati pemandangan Tsim Sha Tsui Waterfront dan Victoria Harbour. Selepas 500 meter berjalan barulah kami jumpa plaque dan hand print Jackie Chan, kemudian plaque Bruce Lee. Dua nama ni saja yang kami tahu, plaque yang lain semuanya membawa nama artis-artis China dan Hong Kong yang langsung kami tidak kenal. Jadi bila dah jumpa dan bergambar dengan “Jackie Chan” dan “Bruce Lee”, kami berpatah balik untuk melawat Hong Kong Museum of Art pula. Lawatan ke museum ini semata-mata memenuhi permintaan Amni. She is very much into art, jadi dia ingin sangat melihat-lihat lukisan dan arca yang ada. Walaupun boleh dikatakan hampir semua lukisan yang ada adalah lukisan berus cina, tapi Amni menunjukkan rasa teruja melihat dari satu lukisan ke satu lukisan. Walau rasa kaki sudah tidak mampu berjalan lagi, saya berjalan perlahan-lahan mengikut keletahnya.


Jeki Chan...


Destinasi pilihan Amni...
Ikut kan jelah...


















Kami balik ke hotel dengan teksi untuk solat jama’ takhir zohor dan asar. Lega rasanya dapat merehatkan kaki dan baring sebentar. Selepas maghrib, sebelum 8 malam, kami akan keluar semula ke sekitar Hong Kong Museum of Art untuk menyaksikan Symphony of Light pula.

Malam itu, disebabkan belum biasa dengan MTR, kami cuba menahan teksi untuk membawa kami ke sana tetapi gagal. Mungkin kerana jarak yang terlalu hampir, tetapi teksi perlu berpusing jauh menyebabkan hampir semua teksi enggan membawa kami ke sana. Akhirnya, kami mengambil keputusan untuk berjalan kaki saja, dan mengambil masa lebih kurang 25 minit. Laluan subway untuk menyeberangi Salisbury Road membawa kami masuk terus ke Sogo sebelum keluar balik ke arah Museum of Art. Dan betul-betul di sebelah kanan laluan keluar itu, ialah kedai Coach....sempat juga mata saya melilau ke situ, “Lepas ni nak singgah kejap ye...” Kata saya pada suami. “Bab ni...peka betul mata you...” Usik suami.

Cantikkan....
















Symphony of Light memang mengagumkan. Orang sudah ramai membanjiri kawasan tersebut dan kami mencari lokasi yang strategik untuk merakamnya dengan video. Muzik yang kuat dan lampu yang bercahaya dan berkerlipan mengikut rentak lagu membuatkan persembahan itu cukup hebat...spectacular...padanlah ia diperakui oleh Guinness World Records sebagai the "World's Largest Permanent Light and Sound Show”. Sebanyak lebih 40 bangunan di kedua-dua belah Victoria Harbour menyertainmya, silih berganti memancarkan lampu sportlight dan laser beam beraneka warna mengikut tema dan rentak lagu. Rasanya ada lima lagu yang dimainkan – Awakening, Energy, Heritage, Partnership dan akhir sekali Celebration.

Symphony of Light ini berakhir lebih kurang 30 minit, dan kami terus masuk ke Sogo, dan apalagi...sayapun mengambil kesempatan ke kedai Coach. Saya dapati, harga beg tangan jika dibandingkan dengan harganya di Malaysia adalah jauh lebih murah. Untuk perbandingan, jika di Malaysia harganya mencecah RM2,200, di Hong Kong baru RM1,200 (perbandingan ini saya buat dengan design dan model yang sama....). Design yang ada juga design terkini. (I’m proud of myself....saya berjaya menahan sabar walau dicucuk-cucuk oleh suami...). Di Sogo kemudiannya, Nisha dan Amni bershopping kasut Skechers...kelakar cara mereka meminta, “Kasut ni kalau jalan banyak pun tak penat tau...” (Read as: Kitorang nak beli kasut ni, berjalan-jalan di Hong Kong mesti bergaya. A very good investment.....hmmm...ya lah tu....).

Kami balik ke hotel berjalan kaki dan menyusuri Nathan Road dan pastinya melalui Parklane Plaza sekali lagi. Kali ini, Zaid pula bershopping T-Shirt di salah satu sport shop di situ...Sampai di hotel lebih kurang 10.00 malam. Apa lagi, penat dan kelaparan, kami pun pulun makan nasi panas berlaukkan sambal sadin yang telah saya siapkan sebelum ke Symphony of Light tadi. Sambil berehat kekenyangan dan merehatkan kaki, saya membuat briefing dengan anak-anak tentang lawatan esok. Bermula esok, kami akan berjalan sendiri menggunakan MTR. Anak-anak teruja untuk berkasut dan berbaju baru esok...

Tidak perlu saya nyatakan lagi....malam itu kami tidur nyenyak dan lena...kekenyangan dan kepenatan!!

TIPS:

Periuk Nasi dan bekalan lauk.
Boleh ke bawa rice cooker ke Hong Kong? Jawapannya...Boleh!
Ramai yang bertanya tentang cerita periuk nasi letrik kepada saya. Di Hong Kong, kita boleh menggunakan semua peralatan letrik dari Malaysia tanpa menggunakan adaptor, pasang terus saja seperti biasa. Jadi untuk menggunakan rice cooker, atau handphone charger atau laptop, memang tiada masalah.

Ada berbagai jenis peket lauk siap untuk dimakan yang anda boleh jumpa di Giant. Saya membawa lauk-lauk ini dan memanaskannya dengan rice cooker sebelum menanak nasi. Untuk memudahkan, beli rice cooker kecil yang boleh dimuatkan ke beg luggage anda. Cari periuk yang non-stick, jadi di bilik hotel tak perlu bersusah payah menyental kerak nasi. Saya meletakkan semua makanan kering seperti maggi mee, lauk segera, serunding, semuanya dalam satu beg, dan Alhamdulillah di airport lepas dengan mudah dan tidak dibuka langsung. Sebagai cadangan, bawa perencah masak lemak cili padi, jadi bolehlah masak lemak cili padi telur di sana nanti. Anda juga boleh bawa minyak masak jika mahu menggoreng telur dengan rice cooker. Minyak masak di sana dijual dalam botol besar, jadi bawa sedikit dari Malaysia lebih menjimatkan.

Bagaimana untuk ke Aberdeen Fishing Village:
Naik MTR (keretapi seperti LRT di Malaysia) ke Hong Kong Station. Kemudian keluar menggunakan Exit B1 dan pergi ke Central Exchange Square bus terminus yang berdekatan. Ambil bus nombor 70 dan turun di Aberdeen Promenede. Gunakan Octopus Card untuk memudahkan membayar tiket. [Baca Tips tentang Octopus Card di Part 1]

Bagaimana untuk ke The Peak:
Naik MTR ke Central Station, kemudian keluar menggunakan Exit J2, dan naik tangga ke ground level. Pusing ke kanan ke Chater Garden. Kemudian anda perlu melintas Queen’s Road Central dan jalan terus menuju Garden road. Anda akan melepasi Bank of China Tower dan Citibank Plaza di sebelah kiri anda. Kemudian berjalan terus ke The Peak Tram Station dan amnbil tram untuk naik ke The Peak.

Dari Aberdeen ke The Peak pula, ambil bas 37A, dan turun di Bank of China Tower, kemudian berjalan ke The Peak Tram Station.

Bagaimana untuk ke Avenue of Star:
Dari BP International, pergi ke Jordan Station, ambil MTR ke Tsim Sha Tsui Station. Gunakan exit menghala ke Sogo, dan ikut anak panah untuk exit ke Avenue of Star.

Dari The Peak, berjalan balik ke MTR Central Station, ambil MTR ke Tsim Sha Tsui dengan menggunakan Tsuen Wan Lane. Ambil Exit ke Sogo dan anda akan nampak anak panah yang menunjukkan arah ke Avenue of Star. Di sebelah kanan exit ini anda boleh lihat kedai handbag Coach.

Bagaimana untuk ke Symphony of Light:
Dari BP International, pergi ke Jordan Station, ambil MTR ke Tsim Sha Tsui Station. Ambil Exit ke Sogo, ikut anak panah ke Avenue of Star/Hong Kong Museum of Art/Symphony of Light. Dari Jordan Station ke Tsim Sha Tsui Station mengambil masa kurang 10 minit.

Nota:
Saya berpendapat, tidak perlu membeli pakej “Day Tour” dengan Air Asia. Pakej ini hanya RM 62 seorang tetapi perlu pula membayar tips HKD50 (RM 20) seorang. Rasanya lebih jimat jika pergi sendiri. Untuk sekeluarga 5 orang, anda boleh berjimat sebanyak RM100 (lebih kurang HKD 240 – duit ni boleh digunakan untuk beli souvenir di Disneyland, atau cukup untuk lunch satu keluarga di Ngong Ping 360). Pergerakan juga lebih bebas dan tidak tergesa-gesa kerana terikat dengan masa.

Best thing about today's trip - as parents, being silly for the sake of fun....is really fun!
...just let you hair down...

[Bersambung di Part 3]


Baca Part 3

Baca Part 1

13 comments:

atuk said...

Assalamualaikum Asnija

seronok saya membaca n3 ni
banyak pengetahuan dan tip2

mukin senang bertutur disana yer

Wassalam

afeezz said...

salam kak nija : tibe2 rasa macam nak ke hong kong plak...

Wan Nadiah said...

Salam, Asnija,

Really teruja untuk bawa anak-anak kesana hanya selepas membaca 2 entry. maybe you can become part time travel promoter, gitu ;). How much was the airfare for 5?...anak2 I satu gerabak ;(

Kakzakie Purvit said...

Salam Asnija,

Wah... kakak pun terasa penat dan seronoknya. Amni macam tak penat je auntie tengok dok posing tak habis-habis. Terasa macam ikut sama travel ke sana. Balik nanti mesti beg dan beranak-bercucu.

p/s: kakak solute dgn bekalan makanan yg dibawa. Kekadang tak terfikir benda macam tu adalah keperluan.

Asnija said...

Salam Rozali,

Kebanyakan staf di bahagian kaunter customer service samada di hotel atau di tempat-tempat tumpuan pelancong, reception, mall, dan golongan muda fasih berbahasa Inggeris. Tapi golongan yang berumur, tukang sapu, cleaners mereka memang tidak fasih.

Kebanyakan mereka memang ada slang yang bagus, jadi tak ada masalah.

Asnija said...

Salam Afeez,

If you're single, pegi as backpackers pun menjimatkan, free and easy.

Ada satu hostel utk backpackers kat Nathan Road tu...
http://www.hostelsclub.com/hostel-en-6796.html

Asnija said...

Salam Nadiah,
Selamat bertandang, glad you found this entry helps...

Nantikan entry tentang Disneyland...lagi teruja nanti...

Dalam next entry nanti saya beri total bajet sekali ye...tapi kalau rajin ikut perkembangan Air Asia, pasti dapat tiket murah...saya pegi masa tu RM 375 seorang pergi balik plus tax. Cuma kena ready pegi masa sekolah lah...masa cuti biasanya mahal...

ps: Perkara paling tidak berprinsip yang saya buat ialah memontengkan anak-anak saya...tapi saya buat mengikut prosedur...heh...heh...
Tulis surat pada pihak sekolah dan minta maaf, dan make sure bukan waktu exam or at least masa study week...lepas tu, jangan lupa belikan cikgu kelas dia souvenir...hmmmm...

Asnija said...

Salam K.Zakie,
Beg saya tak beranak...remember...satu beg tu kan khusus untuk makanan...jadi time balik, beg tu dah kosong...jadi itu kira beg spare...

Lagipun kena hati-hati bila naik dgn Air Asia, anyway, kalau dah purchase baggage 20Kg seorang, AirAsia akan jumlahkan semua, jadi kalau 5 orang, adalah allowance up to 100Kg...

ps: Amni memang tak penat berposing...cuma kalau bab tempat yang bukan tempat dia (like handbag shop ke...heh...heh....) mulalah dia boring dan minta dukung abah dia...tetiba je kaki dia jadi penat...

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam nija,

wonderful !! rasa nak g hong kong pulak...suami ada ajak semasa dia dok melilau kat website AA...time tu kak nab tak minat sangat...ni bila tgk nija dok bagi tips & laporan ai rase teruja u...hehehe

Nadiah said...

Salam,

Thanks for the response , Asnija. I am a regular to your site, albeit a silent one. Was drawn here through our mutual appreciation of Covey's works. ;)

Nadiah

Asnija said...

Salam K.Nab...
Selamat melancong ke Hong Kong...
Kanda K.Nab tu dah ajak...apa lagi...shopping best...

Asnija said...

Salam Nadiah,
Glad we have similar interest in Covey's work. Hope you've experienced the 7Habits program before, with us. You know that he is coming to M'sia next year in July, right? Hope to meet you, then!

Please do keep in touch, I love to hear your sharing here in my blog.

Wassalam.

hajimuda said...

Salam Hijrah,
Alhamdulilah kerana berjaya menjelajah untuk merenung kebesaran ALLAH ditempat orang.