Wednesday, June 10, 2009

Makam Ibrahim.

Catatan Umrah - backdated 14 Mei 2009 (Khamis-Hari keempat)

Nisha sememangnya ‘sangat particular’ orangnya. Semua perkara perlu tepat dan detail. Selesai tawaf, jamaah lain pergi agak jauh ke belakang dari Makam Ibrahim. Ustaz tidak mahu kami hilang untuk ibadah sa’ie pula selepas itu. Tetapi saya terlihat satu kawasan yang lapang berhampiran dengan Makam Ibrahim, “Nisha, kita solat di situ, cepat!”. Nisha menarik tangan saya untuk betul-betul berada di belakang Makam Ibrahim. Tidak boleh ke tepi sedikit, tapi dia mahu tepat betul. Kata Nisha, kena ambil berkat tempat yang mustajab, jadi kena tepat dan betul tempatnya. Kami solat dan sujud syukur. Airmata kami tumpah lagi…memang mudah sangat menitiskan airmata! Pohonlah apa saja, pasti airmata berjujuran.

Selesai solat baru terfikir, eh…mana suami? Mana jamaah yang lain. Kami memandang ke arah lampu hijau, dan dari jauh nampak suami sedang minum air zam-zam. “Hajah, kita pergi ke sana lepas solat ya!” Tiba-tiba seorang pekerja Rayhar menegur saya, entah dari mana dia datang sayapun tak pasti. Saya dan Nisha kemudian mengikutnya. Suami menegur, “Umrah pertama ni, jangan hilang-hilang, follow ustaz saja!” Saya mengangguk-angguk, tadi sebenarnya ‘ter-excited’ bila nampak Makam Ibrahim, terus terlupa keselamatan diri. Itu yang melencong dari jamaah yang lain. “Pergi minum air zam-zam dulu!” kata suami. Sebenarnya tawaf ni ibadah yang agak berat, air wudhu’ perlu dijaga, niat hati perlu dijaga, kalau tidak batal tawaf dan perlu memulakan pusingan dari awal. Bila selesai, hati jadi ringan untuk memulakan sa’ie. Masa inilah saya baru terasa penat…mungkin sebab muscle yang tadinya stress mula releks…

Ustaz Hj. Mashkor mula memberi penerangan tentang sai’e, naluri ibu mula menyelami perasaan Siti Hajar…

No comments: