Tuesday, June 18, 2013

Tips Untuk Sambutan Hari Ibu dan Hari Bapa yang Terlampau Best!

Selalunya nak buat sambutan yang best, mesti perlukan bajet yang best! Tapi tak semestinya...

Apa yang penting ialah niat. Our end in mind. Niat mesti best, maka semua akan jadi terlampau best.

Untuk itu, saya lancarkan satu plan adik beradik. Whatsapp saya pendek:

"Jom balik kampung, celebrate hari ibu dan bapa. Wajib balik!"

Selalunya bila kak long mereka ni dah ajak balik, sebab diorang akan ingat saya akan masak best-best, jadi mereka akan teruja balik sama. (Nota: saya tak cakap dalam message saya nak masak pun...mereka yang memandai-mandai assume begitu...sapa suruh kan, sebab saya tak masak best-best pun...)

"Ok, boleh!" Reply pertama.

"Set!" Reply kedua.

Ok, semua dah setuju!

Lepas sehari saya whatsapp lagi...

"Setiap keluarga, sila beli hadiah untuk emak dan abah. Bajet hadiah RM20 setiap satu, jadi dua hadiah RM40. Balut cantik-cantik!"

Reply pertama: "RM20 dapat apa? Kita share je lah, besar sikit bajet jadinya..." .

Reply kedua: "Hadiah apa ye?" 

Saya jawab...

"Be creative! Cari sungguh-sungguh dengan kasih dan sayang..." 

Jujur...bukan senang nak cari bila bajet  kecik macam tu...samada barangnya tak berkualiti ataupun barangnya tak ada manfaat yang nyata...

Jadi saya pergi bershopping dengan cabaran tersebut... 

Tips untuk beli hadiah untuk hari ibu dan hari bapa yang murah tapi best:

1. Pergi shopping dengan niat yang jelas dan ikhlas. Letakkan rasa kasih sayang tulus dan murni pada ibu dan bapa kita. Check niat kita.

2. Cari sungguh-sungguh, bukan tangkap muat ataupun asal ada dan asal jumpa. Cari maksud tersirat dalam setiap hadiah. Bersedia untuk spend masa yang lama untuk mencari. Jangan cepat mengalah. Ingat! Ibu dan bapa kita sangat sabar memenuhi setiap permintaan kita masa kita kecil dulu.

3. Fikir dalam-dalam. Cuba ingat setiap perbualan kita dengan ibu dan bapa, ada tak hasrat mereka yang tersirat setiap kali mereka bercakap. Cuba fahami dan penuhi keperluan yang tersirat, bukan hanya yang tersurat. Ibu kita sangat pandai memerhati dan memahami keperluan kita walau kita tidak ucapkan...kita perlu lebih terror dari ibu kita. Jangan asyik nak cepat dan short cut!

4. Kalau tak ada duit sangat, fikir cara untuk dapatkan barang tanpa keluarkan walau seringgit! Kalau hendak, pasti ada jalan.

5. Jadi kreatif! Berikan 200% keterujaan dan kesungguhan. Bila kita excited, otak kita boleh fikir macam-macam idea!

Percayalah! Bila bajet kita tiada had, kerjanya senang. Sebaliknya, bila bajetnya terhad, kerja jadi sangat mencabar. Namun, hasilnya sangat memberi kepuasan. Rasa sayangkan parents jadi terasa sangat. Tak percaya? Cuba sendiri! Love is a verb. Ingat tu!

Seharian jugak memusing-musing.  Rasa give-up memang ada, rasa nak beli je yang terlebih bajet, cepat dan senang. Tapi saya mesti beri contoh yang baik pada adik-adik. So, I truly stick to the plan.

Dalam fikir punya fikir, entah kuasa apa yang membuatkan saya melangkah ke kaunter J-Card, entah dari mana tiba-tiba dapat idea menukar point kepada voucher.

Semangat saya jadi berapi-api. Saya tahu apa yang emak dan abah perlukan sangat! Tiba-tiba saya nampak semua barang ada diskaun...ajaib kan!

Dalam masa yang sama, saya terima whatsapp dari adik-adik yang buntu nak beli apa...

Saya pun beri idea dan beri semangat, memotivasikan adik-adik yang dah nak give up...hehe...padahal tadi diri sendiri pun dah nak give up.

Jadi masing-masing check point masing-masing...point J-card, point Cosway, point Bonuslink, point Maybank Ikhwan....

Sebenarnya, ini juga cabaran! Terdetik rasa sayang pulak nak gunakan point yang telah lama dikumpul. Susah juga nak korbankan point untuk ibu dan bapa. Sedangkan mereka telah korbankan lebih dari "point" untuk membesarkan kita...

Panjang lebar sesi motivasi saya, akhirnya adik-adik saya reply begini...

"Betul gak point Kak Long tu..."

Haha... That's the point!

Akhirnya, kami berjaya belikan hadiah yang best-best...dengan kaedah yang sangat best! 

Apa yang terlampau best? Best sangat tengok reaksi mereka!

1. Bila abah buka kotak dan nampak wallet genuine leather yang baru, "Alhamdulillah, macam tahu-tahu beg duit abah dah koyak..." 
(Ehemm... Memang saya dah nampak wallet dia yang koyak tu, tapi dia pakai juga sebab sayang...)

2. Bila emak nampak wrislet Carlo Rino dia yang baru, "Haaaa... Senang sikit kalau nak pegi kenduri dekat-dekat. Tak payahlah bawa handbag. Memang tengah cari yang kecik macam ni."
(Ehem... Saya pernah dengar dia merungut pasal ni...)

3. Emak dan abah ceria tahap maksimum bila dapat water filter baru, "Alhamdulillah, lama niat nak beli ganti yang lama tu. Cadang nak beli yang elok sikit, Alhamdulillah dapat jugak akhirnya..."

Dan apa yang buat kami semua terharu ialah bila emak cakap tak henti-henti dengan penuh syukur...

"Alhamdulillah! Seronok sangat...tahun ni sambutan yang paling seronok...paling istimewa!"

Apalah yang seronok sangat tu? Kami dinner masak biasa-biasa je, takpun bawa mereka ke hotel 5 bintang! Tapi, dapur riuh rendah dengan anak dan cucu memasak dan berebut makan...

Bagi emak...itu dah seronok sangat!

Apalah yang istimewa sangat? Hadiah kami simple, dan murah sangat! Tapi bagi emak dan abah, bila kami nampak dan faham keperluan mereka, penuhi hasrat mereka yang tersirat, bagi mereka...kami perihatin, kami ambil tahu...kami ambik kesah... 

Bagi mereka, itu yang istimewa sangat...




Apa pulak bonus kami?

Going through all the effort and possibilities, our kids belajar dan lihat apa yang kami usahakan for our parents. They learn that the best things in life are free! Yes, indeed...

Anda ada tips lain yang best? 

3 comments:

sinomosa said...

Salam Kak Nija,

Tersentuh dan jadi inspirasi kisah nie..saya nak cuba apply pada mereka yang saya sayang :)

Thanks kak.

Asnija said...

Syima,
Apply sementara sempat....
jangan sampai menyesal pulak nanti...

Love,
Kak Nija

snazzy said...

Allahuakhbar...

Tak tau kenapa saya boleh sampai menangis...simple tapi deep😭...khilaf terasa.