Wednesday, June 19, 2013

Benda pelik terbakar di tepi jalan sampai traffic jam teruk...

Perjalanan balik ke kampong pada awalnya lancar.  Dari Puchong terus ambil lebuhraya KESAS, lepas tu masuk lebuhraya Guthrie, kemudian LATAR. Ikut rekod biasa, dalam setengah jam dah boleh sampai Kuala Selangor.

Tapi perancangan biasa bertukar menjadi satu rekod luarbiasa.  Sebaik saja keluar dari LATAR, baru 1 Km saya memandu, dari jauh saya lihat kereta berderet-deret tak bergerak.  Haaa....sudah! Nak pusing mana lagi?  Maka berserah dan redha je lah.  Betul-betul dah terperangkap. 


Kalau macam ni sampai Kuala Selangor, alamat tengah malam baru saya sampai.  Tak apalah! Solat zohor sudah, asar pun sudah.  Kalau sempat maghrib di Kuala Selangor, saya berhenti.  Kalau tak, jamak ta'khir sajalah.  Minyak pun penuh setangki.  Jadi saya tenang-tenang je, dan bergerak mengikut kereta di depan yang merangkak-rangkak.  Hampir 45 minit juga, dari jauh saya nampak anggota RELA mengawal trafik.  Nampaknya di depan keadaan agak huru-hara.  Dari jauh saya akhirnya nampak... Memang pelik benda yang terbakar tu, padan jam...


Cendul Bakar rupanya...seumur hidup tak pernah nampak cendul terbakar...tu yang pelik tu...Teringin nak menyinggah, tapi sesak sangat.

Rupanya orang sibuk nak berhenti dan parking di jalan menyebabkan laluan arah ke Kuala Selangor dari simpang LATAR jadi sesak dan bergerak perlahan.  Nasib yang sama di lorong arah ke LATAR dari Kuala Selangor, lagi tak bergerak sebab lorong paling kiri tengah berbaris nak masuk Cendul Bakar punya Drive-Thru.  Dahsyat sungguh!  Cendul pun ada drive thru.  Memang penuh dan padat dengan pelanggan yang ramai. 

Semua tetap sabar menuju ke drive thru.




Nak mendapatkan cendul pun berbaris panjang...terbakar betul rasanya....


Maklumlah hari Ahad, semua kenderaan dari kampong nak balik ke KL ambil peluang menyinggah.  Dalam hati tertanya-tanya....sedap sangat ke?

Balik ke KL esoknya...heh..heh...ambil peluang menyinggah. Makan soto meletop dan cendul bakar...memang meletop! Ada berani?  Meletop sangat sampai terlupa nak ambik gambar nyer...


Yang nak makannya 2 orang, cuba jawab apasal ada 3 cendul ni? 


Sebenarnya ada banyak juga menu lain - sup power, chicken chop power, rojak power, laksa power - memang power semuanya.  

Dari awal sebelum makan tu asyik tertanya-tanya apa ropanya cendul terbakar....laaaa...rupanya mengambil sempena nama datuk, bukan Datok Bakar, tapi datuk tuan punya kedai bernama Bakar.  Dan gula Melaka yang digunakan dibakar terlebih dahulu supaya wangi (yang ini saya tak dapat bezakan pun...). 

Ni sebenarnya jam dari simpang nak ke Kuala Selangor. Ni semua tersekat dek kerana kereta kat depan merangkak masuk ke drive thru...


Jadi yang nak menyinggah tu, nak cari senang je, keluar dari Lebuhraya LATAR menghala ke arah Kuala Selangor, kedai Cendul Bakar ni bersebelahan stesyen minyak Caltex.  Dari jauh kalau nampak signboard Caltex di sebelah kanan, dah dekat la tu.  Kita akan jumpa Cendul Bakar dulu, kemudian betul-betul di sebelahnya Caltex.

Kalau dari Kuala Selangor, selepas simpang ke arah Kepong/LATAR, lebih kurang 2 Km, akan nampak signboard Caltex di sebelah kiri. Bersedia untuk cari tempat parking, kalau malas boleh drive thru je. Tapi, makan kat situ lagi happening.

Senang cerita, google je, mesti jumpa!

Kalau weekdays...memang lapang. Tapi kalau weekend...kena sabar...tapi berbaloi.

Bila dah merasa sekali...memang teringat-ingat nak lagi...

Apalagi... weekend ni boleh pergi ye...


Nota:
Kesedapan : 5 bintang
Kebersihan tempat : 3 bintang
Servis : 4 bintang
Nak datang lagi? YA
Nak rekomen kat orang? YA
Net Promoter Score : 9


Review Cendul Bakar ini dibawa secara percuma oleh:

Asnija Asmui
(Yang tak sengaja tersinggah beli cendul bakar, walau tak de siapa yang paksa...)

1 comment:

afeezz said...

pernah singgah gak secara tak sengaja. ingatkan aper la yg bakarnye pasal tgk n rasa sama jer