Tuesday, August 4, 2009

Cakap tak serupa bikin...


Minggu lepas dan minggu ini merupakan minggu yang sungguh mencabar buat saya. 4 hari dalam program, email dan sms berderet-deret. Ada saja masa terluang, menjawab semua email dan sms menjadi keutamaan…semuanya penting dan segera. Masa terlampau sedikit, menjawab email dan sms terbawa-bawa hingga ke rumah. Malam itu, saya berhadapan dengan ‘moment of truth’…tanpa disangka-sangka....dari anak berumur 7 tahun...

Jadual malam di rumah bermula seawal 6.30 petang. Anak-anak perlu makan malam, kemudian mandi dan bersedia untuk solat Mahgrib. Biasanya seawal 8.15 malam mereka mengaji, kemudian terus dengan latihan matematik, menyusun buku untuk sekolah esoknya dan akhir sekali membuat kerja sekolah. Di antara jadual tersebut, saya mencuri-curi menjawab email dan sms. Mata sekejap merujuk kepada pertanyaan Amni, tetapi banyak tertumpu ke sms. Saya tahu, fokus saya lansung tidak padanya. Saya tahu saya tidak sepatutnya bersikap demikian, tetapi saya terus sibuk membalas sms.

“Ibu!!! Concentrate-lah Bu! Focus on me…focus on me. I am your important, not your handphone. Don’t do your urgent. First things first!!

Saya tersentak dan terperanjat dengan jeritan Amni. Memang dia geram dengan perangai saya. Soalannya tentang kerja sekolah saya jawab acuh tak acuh. Adakalanya lain yang dia soal, lain yang saya jawab. Tapi yang membuat saya tersentak ialah bila dialog Amni sebiji sama dengan dialog saya bila memarahinya. Lucu ada bila dia meniru sedemikian. Mata saya mengerling ke arah suami.

“Padan muka you!” Jawabnya ringkas. Betulpun! Padan muka saya, pandai cakap, tak pandai bikin….

No comments: