Thursday, August 6, 2009

Bajet.

Saya sudah menjadi ibu hampir genap 18 tahun lamanya. Pandainya saya menjadi ibu melalui proses yang panjang. Itupun tak pandai-pandai lagi… Ada ilmu datangnya dari pembacaan. Ada yang datang daripada pengalaman sendiri; trial and error. Banyak juga dari perkongsian pengalaman rakan-rakan, saudara mara dan ibu sendiri. Satu perkara yang saya pelajari, seorang ibu boleh diuji bermacam-macam, hatinya boleh kental bersabar. Tapi apabila diuji dengan kesusahan anak, hati seorang ibu jadi lembut tidak sampai hati. Kesian….sayang…hati ibu jadi lemah. Atas faktor inilah, anak-anak saya bijak menjadi ‘jurujual profesional’….mereka menjual keperluan, menjual cerita, menjual sedih…pasti saya ‘terbeli’….

Tapi saya juga cepat belajar…tahun ini, saya semakin bijak menjadi ibu…

Ketika Zaid mendaftar masuk ke kolej, saya kesian melihat keadaan asramanya, tapi saya kuatkan hati. Saya risau mengenang makan minumnya, tapi saya kuatkan hati. Saya bimbang tentang perbelanjaannya, tapi saya kuatkan hati. Saya tetapkan bajet perbelanjaan makannya untuk sehari, dan memberinya elaun penuh untuk sebulan, “Duit ni sampai 30 haribulan tau!” Pesan saya berulang kali.

Masuk minggu kedua, saya menerima sms dari Zaid, “Bu, datanglah Bu. Zaid minta advance RM30…” Alasannya yang pertama, duitnya tercicir. Alasan tersebut selalunya membawa maksud, duitnya habis bukan salah dia berbelanja, tetapi duitnya TER-cicir... Alasan itu selalunya mengundang simpati. Kesiannya, duit anakku hilang... Kebiasaannya saya pasti menunaikan permintaan sedemikian. Tetapi saya kuatkan hati, mengajar kerana sayang… Jadi, smsnya saya balas, “Macam nilah, apa kata Zaid guna bajet minggu depan..”. Akhir bulan ada seminggu saja lagi, kalau betul bajet, sepatutnya minggu depan dia masih ada sisa duit lagi. Saya sudah berpesan agar duit dibahagikan secara mingguan.

Sms Zaid saya terima hingga ke malam. Semuanya cerita tentang bagaimana duit belanjanya boleh habis. Saya dengar, saya memahami dan saya menjawab sms beliau dalam bentuk kenyataan. “Inilah realiti kehidupan. Nanti bila kita bekerja, duit gaji akan masuk bila akhir bulan. Kita kena betul-betul bajet. Kalau duit habis, kita tak boleh minta advance dari majikan. Macamanapun kena tunggu juga akhir bulan.”

Zaid merayu, ceritanya…semakin malam semakin sedih…meminta simpati. Hati naluri ibu memang risau, kesian, simpati, belas. Saya bercerita dengan suami, dengan Ijun, sebenarnya untuk menghilangkan rasa resah, rasa simpati dan mencari kekuatan. Kedua-dua suami dan Ijun memberi respon yang sama, “Jangan dilayan, kalau kali ni you beri duit, selama-lamanya dia tak tau nak buat bajet nanti…jangan risau, pandailah dia apa nak buat…” Sepanjang malam jugalah, saya memujuk hati untuk bertenang....

Sms Zaid yang terakhir malam itu berbunyi, “Takpelah Bu kalau tak nak datang, tapi Zaid betul-betul tinggal RM1, sekarang ni tengah lapar giler, mungkin esok tak larat nak ke kuliah.” Saya tak jadi tidur, sememangnya tidak dapat tidur. Risaunya bukan kepalang. Sebagai ibu, satu kelemahan saya yang amat sukar untuk saya perbaiki ialah sifat 'overly protective'. Di tengah-tengah malam saya solat dan berdoa moga Allah beri saya kekuatan dan jalan keluar kepada Zaid jika benar apa yang dia ceritakan. Saya tidak membalas smsnya hinggalah ke hujung bulan.

Akhir bulan, seperti dijanjikan, Zaid boleh balik ke rumah. Ketika Zaid di rumah, saya tidak mengungkit kisah tersebut. Zaid juga tidak bercerita apa-apa. Ketika menghantarnya ke asrama semula, saya berpesan lagi, “It’s very important for you to take care of your budget, because, I have my own budget. Kalau Zaid lari bajet, ibu really can’t help you because, every single ringgit is counted for. Kalau ibu kasi duit tambahan, ibu pulak yang akan lari bajet. Everything yang ibu kena bayar semuanya wajib dibayar, semuanya komitmen.” Zaid mengangguk-angguk. Sepanjang perjalanan, Zaid bercerita macam-macam, jauh dari mood merajuk. Sememangnya di luar jangkaan. Saya ingat dia akan berjauh hati dengan saya, rupanya tidak. I am proud that I can control my sympathy… Saya seronok melayannya bercerita, dan kami berbual seperti kawan.

Sometimes, he just choose to learn through a hard way. And now, I choose to be a better mum!

3 comments:

Azemi Ali said...

Salam Kak As,

Cerita yang menarik. Jadi Zaid memang tercicir duit?

Asnija said...
This comment has been removed by the author.
Asnija said...

Salam Azemi,

I choose to take his claim as it is. So, kalau dia kata tercicir, betul lah tu....I trust that people, including my kids, prefer not to lie..tapi adakalanya diorang terbawa-bawa konsep 'tipu sunat'. And I know, they still can lie to me or not telling me the truth.

I won't question their integrity, sebabnya, dalam diam, they know the real thing, and they know that I know the real thing...I just nak the kids to know that they can't cheat their way out from me...ha...hah....