Wednesday, July 1, 2009

Unta oh unta!

Catatan umrah - backdated.

Lawatan ke ladang unta memberi banyak pengalaman baru. Paling mengujakan ialah dapat merasa susu unta, 'still warm', perahan fresh dari unta secara life...sebotol 5 Riyal, tetapi bila jamaah kami menunjukkan minat membeli dengan banyak, sebotol jadi 3 Riyal.

Saya beli 3 botol. Ustaz kata susu unta banyak khasiat. Daging unta pernah saya makan, sedap dan lembut. Hati unta, belum lagi. Tapi susu unta, saya kuatkan semangat untuk minum. Susu unta ni pekat dan berkrim. Saya ingat berbau, tetapi rupanya tidak. Rasanya lemak dan enak. Puas memujuk Nisha untuk merasa, mana tahu dapat menjadi penawar segala penyakit yang ada, tapi Nisha tak berani....saya kata rugi...

Sebotol saya gunakan untuk mencuci muka dan rambut. Tak sangka, rambut jadi lembut, dan kesan terbakar pada muka saya akibat cuaca yang panas di Mekah jadi hilang menggerutunya, kulit jadi licin. Baki yang 2 botol, saya bekukan, dan balut dengan tuala dan saya letakkan dalam beg besar. Alhamdulillah, sampai ke Malaysia, susu unta masih fresh dan sejuk.

Sekarang, mencari-cari apa yang dimaksudkan dalam Al-Quran, "tidakkah engkau pelajari sesuatu dari unta..." Pasti ada yang perlu dipelajari darinya...

No comments: