Wednesday, July 1, 2009

Bukit yang ingin kudaki...

Catatan umrah - backdated.


Bukit Thur (Gua Thur berada di bahagian belakang bukit. Asma' perlu naik ke puncak, dan turun semula untuk sampai ke gua Thur.)
Sayup mata memandang Bukit Thur yang tinggi. Bagaimanakah Asma' mendaki bukit tersebut dalam usianya yang muda. Pasti sangat berani. Bukan sekali, malahan lebih dari sekali Asma' mendaki sendirian dengan bekalan makanan di kanan dan kirinya. Mendengar cerita ustaz tentang gua yang menjadi tempat persembunyian Rasulullah dan Saidina Abu Bakar hanya cukup-cukup untuk mereka berdua, dan bagaimana kaki Saidina Abu Bakar sebenarnya terkeluar sedikit dari pintu gua, sememangnya dapat merasai bagaimana ketakutan Abu Bakar sehingga ditenangkan Rasulullah, "Allah bersama kita..." Sekiranya Quraish melihat ke kanan sedikit, sudah pasti nampak kaki Abu Bakar. Tetapi Allah Maha Berkuasa dan Maha Melindungi. Dengan bantuan burung merpati dan sarang labah-labah, Quraish lansung tidak menyangka gua tersebut ada orang di dalamnya...


(Gua Hira' terletak di belakang bukit ini.)

Kemudian lawatan kami terus ke Gua Hira'. Gua ini juga kecil dan muat untuk seorang berdiri. Menurut riwayat, dinding gua akan membesar bila Rasulullah berdiri untuk solat. Dan bila Nabi solat, lubang-lubang kecil akan terbuka di dinding gua agar Rasulullah boleh terus memandang ke arah Kaabah. Ustaz bercerita, sampai sekarang kesan-kesan lubang masih ada di dinding yang mengadap ke Kaabah. Kuatnya azam Rasulullah mendaki bukit ke Gua Hira', curam dan berbatu. Membayangkan saat baginda menerima wahyu...padanlah baginda jadi menggigil dan ketakutan.

Memandang ke arah dua bukit ini, terasa kecilnya saya. Banyaknya dan luasnya jurang pengorbanan dan keimanan yang perlu ditampung...

1 comment:

nowwear said...

kalau aku sudah naek lhooo lihat di http://nurmunawwir.blogspot.com