Wednesday, November 20, 2013

Sekarang semuanya dah senang...tapi masih tak buat jugak!

Saya teringat dalam satu ceramah agama, rasa terpukul dengan apa yg ustaz tu cakap.  Ianya tentang membaca Al-Quran.  Melayari internet lebih istiqamah berbanding melayari Al-Quran.  Pedas terasa penangan cili api...

Yang tak pandai baca, kata tak pandai baca.
Yang tahu baca, kata tak ada masa.
Yang ada masa, kata tak ada Quran.
Yang ada Quran, kata tak ada wudhu'.
Yang ada wudhu', kata apa pulak lagi...

Ustaz tu kata lagi, kalau tak pandai baca Quran, rugi sangat kalau tak nak belajar.  Yang pandai baca Quran lagi rugi bila malas nak baca.

Dulu boleh lah dengan pelbagai alasan...
Bila ada masa nak baca...Quran pulak tak ada...
Bila Quran ada...masa pulak tak ada...

Tapi sekarang ni...
Kalau dah sempat download applikasi Whatsapp...maknanya sempat sangatlah kalau nak upload applikasi Quran...

Bila dah dalam smartphone, dah dalam Iphone dan Ipad atau dalam Note 3,  kan senang...
Nak baca bila-bila masa pun boleh...malahan dalam blackout pun boleh baca!

Kalau dah sempat melayan FB dan WA...maknanya sempat sangatlah baca sebaris ayat Quran.

Pernah terbaca satu joke perbualan manusia dengan Tuhan di depan pintu syurga... (cerita ni ambil nilai murninya dengan fikiran terbuka ye...)

Tuhan: Kenapa kamu tak baca Quran?
Manusia: Saya tak tahu baca...
Tuhan: Kenapa tak belajar?
Manusia: Saya nak belajar...tapi tak tahu nak belajar kat mana...
Tuhan: Oh!!!
Manusia: (Dalam hati...lega...)
Tuhan: Emmm...kamu tahu tak Google?
Manusia: (Dengan excited)...Itu saya tahu!
Tuhan: Habis? Kenapa tak Google mana tempat nak belajar Quran?
Manusia; ????!!!!! (kantoi!!!)

Bila direnung jenaka di atas...
Sekarang ni...lagi tak logik kalau  kata tak tahu!

Sekarang ada pulak Quran Digital, satu ciptaan yang sangat canggih dan bijak.  Kalau dah malu sangat nak belajar, untuk permulaan, bacalah ayat demi ayat sambil dengar sebutan yang betul dari Quran digital.  Betulkan sebutan dan makhraj dengan bantuan Iqra' digital.  Itu cara yang paling mudah.  Sekarang Quran digital dah murah. Kemudian, berdoa pada Allah supaya hilangkan ego dalam hati, agar tidak rasa malu untuk belajar seawal Muqaddam.  Bila mula hilang rasa malu, pergilah berguru. Itu wajib!

Sehari satu ayat...setahun terbaca juga 300 ayat...

Hari ni dah mengaji ke belum? 









 

4 comments:

atuk said...

Assalamualaikum Asnija

kena batang hidung saya tu
terima kasih atas ingatan ini

Al-Manar said...

Sent an email

IBU HAYATI said...

Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI

aji nugraha said...


I really liked this story interesting website and increase knowledge for me . is there Obat Stroke The world 's most powerful