Thursday, September 5, 2013

Alaa... You boleh lah!

Tak suka betul bila orang cakap macam ni. Rentetan dari entri saya tentang cikgu tutor glamer, ramai yang beri emel dan cakap macam ni...you boleh laa...you terror math, I ni Math memang tak pandai...

Emm...cerita saya tu hanyalah contoh proses yang saya buat dan alhamdulillah memang berkesan. Namun teknik perlaksanaannya boleh gunakan kaedah anda sendiri yang lebih sesuai - sesuai dengan anda, sesuai dengan anak dan sesuai dengan kebolehan.

Anjakan paradigma - dulu suspen...
sekarang add math jadi
subjek kegemaran Nisha...
(Nak tahu caranya?)























Sebenarnya, ada pertalian yang susah saya nak terangkan bila anak diajar sendiri oleh ibunya. Pertalian yang unik dan sangat berbaloi-baloi. Saya adalah guru yang garang bila mengajar anak saya mengaji, membaca Peter & Jane dan lebih garang bila jadi cikgu tusyen anak-anak. Kami sama-sama stress, sama-sama belajar. Tapi yang paling best in the world ialah bila kami sama-sama meraikan pencapaian dan kejayaan. Sebab kami sama-sama tahu sejauh mana dan sebesar mana improvement yang telah dicapai, kegembiraan kami jadi sangat luarbiasa. Saat ini memang priceless!

Pernah tak mengalami rasa teruja bila anak kita tiba-tiba boleh melangkah setapak masa dia kecil dulu? Macamana kita bersorak? Kenapa kita seronok sangat? Sebab kita tahu ianya satu achievement, kita tahu dulu dia tak boleh berjalan, kita nampak macamana dia usaha nak imbangkan badan, gagahkan diri nak mulakan langkah pertama. Kita bersama mereka di saat-saat genting tu. Bila dia boleh berjalan selangkah je...macamana kegembiraan tu? Seronok sangat! Itulah yang saya maksudkan. Seronoknya bila kita ada bersama waktu dia belajar berjalan...

Samalah bila kita ada bersama waktu dia belajar dan ulangkaji pelajaran. Tapi, kalau tak boleh ajar sendiri, hantar saja anak ke pusat tusyen. Balik dari tusyen, jadualkan masa untuk anak kita mengajar kita semula...supaya kita pun jadi pandai sama.

Kalau anak kita tahu dari awal, balik dari tusyen dia kena mengajar kita pulak, agak-agak dalam kelas tu macamana gaya dia belajar? Fokus ke tak fokus?

Kalau sedang dia belajar, ada pulak bahagian yang dia kurang faham, sedangkan bahagian tu kena mengajar emak dia pulak nanti, agak-agak dia akan tanya dan minta cikgu terangkan lagi ke tak?

Jadi bila anak kita mengajar kita nanti, siapa yang sedang belajar sebenarnya? Kita memang belajar (tapi itu tak penting), tapi anak kita belajar lebih lagi dan dalam masa yang sama mengukuhkan kefahaman dan ingatan. Memang itupun yang kita nak, kan? Suka tak taktik tu?

Lepas ni, bila tengok kertas jawapan exam anak, tanyalah kenapa jawapan tu salah? Biar anak yang terangkan - dia cuai ke, dia tak tahu ke, dia tak faham ke dan sebagainya. Tapi dengan syarat bila tanya tu janganlah gaya inspektor polis, kerja nak menyiasat dan nak menghukum je... Kalau macam tu gayanya memang malas anak nak melayan. Tujuan kita ialah untuk memahami kelemahan dan membantu. Nak cari punca supaya kita tahu cara nak tolong. Kira macam nak diagnosis lah ni. Baru tahu punca sebenar, baru boleh beri ubat yang betul.

Kemudian, kalau tak boleh ajar sendiri, bincang dengan anak cara nak membantunya - tusyen ke, tanya cikgu ke, personal tutor ke...

Jadi lepas ni...nak cakap apa lagi?

Janganlah cakap macam ni pulak, alaaa...you bolehlah, you work from home, masa banyak. Bolehlah duduk dengan anak lama-lama macam tu...kerja I lain, malam dah sibuk nak masak lagi, lipat kain lagi...

Kalau dah macam tu, memang saya tak boleh tolong.... Dah memang sibuk nak buat macamana...

Tapi kalau nak, mesti ada jalannya...
Kan...kan....kan?

(Ada masa lagi ni...SPM ada 6 minggu lagi...sempat lagi jadi tutor yang akan anak puja-puja...)




 

3 comments:

atuk said...

Assalamualaikum Asnija

boleh buat panduan
terima kasih

Al-Manar said...

Semoga diperkenankan Tuhan doa yang tahun hadapan masa ada untuk kita berbakti. Ibsya Allah SmarTop akan terus berkembang. Begitu juga untuk Almanar saya.

Al-Manar said...

Salaam,

The above comment has obviously been misplaced. I am sorry.

Saya amat bersetuju dengan pandagan dan cadangan dalam posting ini dan yang terdahulu bersankutan dengan Add Maths.

I think one very serious step made in several schools in my area is neglecting the earlier chapters of certain subjects in Form 4. In particular there is every need for children to truly understand the first 2/3 chapters in Add Maths, Physics and Chemistry. It is hard to excel in Form 5 once the understanding of the basic concepts in the early chapters is less than perfect. As an Add Maths teacher you are qualified to make that conclusion.

Hope your daughter is coping well right now. I very much like to discuss a few points with you on teaching of maths and science. But comments box is not an appropriate place, unfortunately.