Tuesday, March 13, 2012

1 Million Policy.

Satu hari saya mendapat satu panggilan telefon yang jauh di luar jangkaan saya.
“Asnija, ini Johari ni...”
Lama saya cuba mengingat, dan satu yang saya ingat ialah Johari Takaful Prudential.  Saya pernah bercerita tentang beliau dalam entri [A moment of truth].

Saya bertanya khabar, terperanjat kerana dia membuat panggilan tanpa diduga.
“Ada apa-apa yang saya boleh tolong?”  Terus saya bertanya.  Dalam kepala, mungkin dia gagal menghubungi adik saya dan mahukan bantuan saya.

“You dah tolongpun!”  Jawapan Johari lebih membuatkan saya tertanya-tanya.
“I cari blog you punyalah lama....nasib baik I masih ada no. handphone you.”

“Apa cerita ni?”  Saya bertanya lagi, sungguh-sungguh tak ada clue.
“Ada sorang pembaca blog you mencari saya, nak dapatkan Takaful.  Dia kata tahu tentang saya dari blog you.  Sayapun carilah you punya blog  Bila dah jumpa blog you, mencari lagi entri yang mana satu.  Akhirnya baru terjumpa.”

“Your reader beriya-iya nak I uruskan Pelan Takaful dia.”
“Berapa banyak?”

“1 million policy.”  Wow!  Banyaknya.  Terpegun saya.
“Alhamdulillah!  I am happy for you.”

“Inilah yang saya call nak ucap terima kasih banyak kat you.” (Ahaa!  Barulah terungkai semua kehairanan saya.)

“Ohh...tak ada apa sangatpun bantuan saya.  Orang kata, kalau servis you bagus, pasti semua orang suka rekomen. You jagalah client you baik-baik, moga-moga bertambah-tambah rezeki you ye!”
Bukan setiap hari kita terpijak rezeki 1 juta.  Bila ianya terpijak, bukan pula dicari, itu namanya rezeki datang menggolek-golek.  Namun ia bermula dengan diri kita.  Jika kita berikan yang terbaik, pusingan baik akan berbalik pada kita juga.  Kerana, semua orang sukakan yang baik-baik saja.  Bila mereka suka, mereka bercerita.  (Jika tak baik, mereka juga bercerita.)  Adakalanya, bila dah suka sangat, orang rekomen beriya-iya.  Orang pula yang buat “marketing” untuk kita.  Dan bila dah orang rekomen, lebih mudah orang percayakan kita.  Lebih ramai yang suka berurusan dengan kita.

Sekarang tidak seperti zaman sebelum google.  Sekarang, orang membeli berdasarkan apa yang mereka baca.  Dulu, bila ingin makan di sesebuah gerai, fomulanya mudah, orang akan ke gerai yang ramai pelanggan, “kalau dah ramai orang makan di situ, mesti sedap-lah tu...”
Fomula sekarang, “Kalau dah banyak blog cerita kedai tu best, maka betullah tu...”

Tahniah buat Johari, moga 2012 semakin murah rezeki.  Pada sesiapa yang sedang mencari-cari Pelan Takaful, dan mengharapkan “after sales service” yang bagus, bolehlah hubungi Johari di 019-2883361.

Kepada silent reader yang  saya maksudkan, terima kasih kerana percayakan cerita saya.  Semoga mendapat khidmat yang terbaik.  Saya yakin Johari akan melakukan yang terbaik buat Puan sekeluarga.  Harap Johari akan menjaga akaun ini sebaik-baiknya agar kepercayaan terus kukuh.
Untuk the next 1 million...akan menjadi milik siapa agaknya?

4 comments:

afeezz said...

assalamualaikum kak nija : alhamdulillah, rezeki masing2

Naz Mohamed said...

mmg betul tu nija, kalau servis bagus pelanggan tak lokek nk rekomen. Saya sendiri dh rekomen bbrpa org kat agen insurans saya (Prudential jugak)dan unit trust consultant dgn senang hati tanpa harap apa2 komisen pun.

ain ismail said...

Rezeki Allah....alhamdulillah.....tumpang gembira jugak.... ; )

Kembara Hati Sang Jejaka said...

Kellas En Johari...