Wednesday, January 4, 2012

Pertama...

Ini merupakan entri pertama untuk tahun ini...2012.

Waktu ini suasana sudah amat tenang berbanding 2-3 jam yang lepas. Amni dan Nisha kecoh dan kepoh mengemas buku dan peralatan sekolah. Saya biarkan saja mereka bercakap merapu-rapu sesama sendiri. Alhamdulillah mereka mesra berceloteh, berselang-seli gelak mengekek keduanya. Sekejap-sekejap Amni terjerit kecil diusik kakaknya. Kepala saya serabut dengan kekecohan mereka, tapi saya diamkan saja. Alhamdulillah kerana mereka bukan bising kerana bergaduh dan bertelagah. Mereka teruja agaknya untuk ke sekolah esok. Semuanya baru...doa saya mereka penuh dengan azam dan tekad yang baru.

Kedua mereka sudah tidur nyenyak. Itu yang menjadikan suasana senyap dan sunyi. Saya juga rasa lapang melihat semua uniform sekolah kemas bergantung cukup untuk seminggu...kasut sekolah tersusun di rak kasut...beg sekolah sudah tersandar di tangga.

Saat sebegini merupakan saat yang paling saya gemari. Melihat sekeliling rumah dengan semua perkara nampak tersusun, anak-anak tidur dengan aman...hati rasa puas. Merekalah harta paling berharga...

Nisha melangkah ke Tingkatan 4, Amni pula ke Tahap 2, it's a new chapter of their life.

Buku baru...bab yang baru...
Apa perkara pertama yang saya ingin lakukan? Sudah 2-3 malam saya tertidur memikirkannya.

Semoga yang pertama ini akan membawa berkat sepanjang tahun. Moga tahun ini menjadi tahun yang mudah...yang amat mudah.

Amin.

1 comment:

afeezz said...

assalamualaikum kak nija : semoga perjalanan kite di tahun dipermudahkanNya.. insyaAllah...