Sunday, January 23, 2011

Dengar...

“Abah, nanti belikan pisang ye...”

“Belikan dengan batangnya sekali...”

Itu pesan Amni. Waktu itu, pagi Khamis (cuti Thaipusam), saya dan suami mahu ke Giant. Tanpa bertanya padanya, kami terus pergi, dan apa yang kami faham Amni berkirim pisang sesikat, sebab dia berpesan “dengan batangnya sekali...”.

Saya tahu pisang memang kegemaran Amni. Tapi, rasanya baru sangat kami belikannya pisang...asyik pisang saja...jadi kami ingin berikan dia pilihan lain pula. Kerana mengingatkan Amni tidak tahu berpesan buah lain, kamipun kononnya menjadi ibubapa yang prihatin. Kerana sayang....kamipun membelikan Amni 3 jenis anggur....anggur merah tanpa biji, anggur hijau dan anggur hitam. Semuanya kebetulan nampak sangat fresh dan rangup.

Sampai di rumah, Amni terus menerpa kami.

“Ada tak pisang, Bu?” Tanya Amni sambil menyelongkar plastik beg satu demi satu.

“Ibu beli anggur pulak...kan jemu asyik pisang je...hari tu baru makan pisang...tukar-tukar lah...” Jawab saya, sambil menunjukkan beg plastik yang berisi anggur-anggur tersebut. Selalunya Amni akan kegirangan dan menyuruh saya membasuh anggur supaya dia dapat terus memakannya. Tapi hari itu dia merespon dengan cara yang saya tidak sangka langsung. Sebaliknya, Amni seperti kecewa dan marah pula kepada saya.

“Ibu ni....orang cakap pisang, kenapa beli anggur pulak?” Dia bersungut-sungut dan merajuk.

Saya terperanjat juga bila dia bersikap begitu, sedangkan saya dan suami pula kepenatan, ikutkan hati, saya mahu benar memarahinya semula...dalam hati saya...anak betuah...tak berterima kasih langsung....

Mmm...apasal beriya benar Amni mahukan pisang?

Bersambung...

1 comment:

atuk said...

Assalamualaikum Asnija

saya juga peminat pisang
tapi n3 kali ini tak ada pisang
kena tunggu sambungan nyer

Wassalam