Monday, January 24, 2011

Dengar...(Part 2)

Bila petang, saya lihat anggur di peti sejuk tidak disentuhnya langsung. Jadi, saya pergi memujuknya. Namun, Amni masih lagi mahukan saya membelikannya pisang, dan dia berpesan lagi, “dengan batangnya sekali.”





“Mana boleh beli pisang sebiji saja...selalu kan ibu memang beli sesikat terus...” Jawab saya. Pelik juga bila dia meminta sebegitu spesifik “dengan batangnya sekali”. Kemudian, saya terus cuba menasihatinya.

“Tak baik bila merajuk macam ni....marah-marah pulak tu...susah-susah ibu dan abah belikan anggur, mahal tau anggur tu....patutnya Amni cakaplah terima kasih dulu...ini marah-marah pulak...” (Syarahan pertama...)

“Kan berdosa bentak-bentak ibu bapa macam tu....” (Syarahan kedua...)

“Kalau anak orang susah tu, emak bapa dia belikan anggur...mesti suka sangat. Mesti diorang happy. Amni pulak marah-marah....patutnya Amni bersyukur tau...” (Syarahan ketiga...)

“Ye lah...Amni dah pesan pisang...kenapa ibu beli anggur pulak...sekarang dah petang...mesti tak sempat nak beli pisang dah...” Amni menjawab...selepas syarahan saya yang ketiga, dia masih mahukan pisang juga...saya menahan sabar. Saya terus memujuknya, “Besok ye...”

“Besok dah tak sempat...biarlah Amni kena marah dengan cikgu je...”

Aikk...apasal pulak ni?  Tiba-tiba ada bab cikgu...hmmm...

Bersambung.

7 comments:

Kakzakie said...

Salam Asnija,

Kakak dah agak Amni merajuk bersebab. Mesti ada kegunaan utk pelajarannya di sekolah. Bukan semata-mata utk dimakan.

Rozali said...

Assalamualaikum Asnija

heyyy
ingatkan dah beli pisang tuuu
masih belum beli lagi


Wassalam

afeezz said...

salam kak nija : klu saya, ape2 buah pon sy belasah jer...

Noor said...

As Salam Kak Nija..

Sahhhh!! sure amni nak pisang tu bersebab.. tak sabar nak tau sambungan seterus nyer serta penyelesaian.. [pernah berlaku kat dinda.. heh heh]

Ummi Humaira said...

salam Nija....

cepat gi kedai ...beli pisang tu cepat nanti merajuk plak si Amni tu...n cepat cerita selanjut nya...eh eh berapa banyak cepat daaaa

Kak Sidah said...

Assalam Nija,

Akak rasa pun mesti amni nak pisang dgn batangnya sekali sebab ada arahan dari cikgu atau sebab dia tgk kaum india letak pisang dgn btgnya depan pintu kot..ntah ler..nanti nija sambung yer..nak tau jugak kenapa..sampai merajuk2.

Kakzakie said...

Salam Asnija,

Kakak nod mengintai sambungan cerita tu. Dah tak sabar nak tahu Amni nak buat apa kat sekolah dgn pisang dan batangnya sekali. Hehehe...