Tuesday, July 3, 2012

Tweet tweet...what's your status?

Ahad lepas saya dan suami jadi tukang sorak dan jurugambar!
Tempat:  Padang sekolah Amni.
Acara:  Sukan Tahunan.

Amalan kita hari ini memang cukup berbeza.

Kebanyakan ibu bapa datang dengan Ipad (Ipad 2, the new Ipad), Galaxy Tab atau yang seumpamanya.  Mempunyai Iphone (Iphone 4s), Galaxy S2, S3 dan seumpamanya.  Saya dan suami pun sama.

Sambil menunggu...bercakap sepatah dua dengan suami, tengok kanan, tengok kiri.  Bangun...ajak suami pusing-pusing di khemah rumah sukan, snap...snap...ambil gambar Amni dan rakan-rakannya.....duduk balik.  Berbual sepatah dua dengan suami....tengok kanan...tengok kiri...beri serba sedikit ulasan selari, then diam...keluarkan Iphone...start googling...

Saya toleh ke kanan...suamipun sudah mengadap handphone.  Saya toleh ke kiri....

Wahhhh!!!  80% ibu bapa yang hadir juga begitu!  Semua sedang online!  Update status facebook...tweet...”kat sukan sekolah anak...bila nak mula ni???”  Saya rasa semua sedang update status atau tweet begitu!

Saya berbual pendek dengan seorang ibu.  Kemudian dia berlalu mengambil gambar anaknya.  Dan, saya sambung online.

Fakta menarik – saya ada peluang untuk ber-network dengan orang sebelah, tapi tak buat pun.  Tapi ada masa pula ber-network dengan orang-orang yang jauh di tempat lain, malah di negara lain....lebih interesting, ada saja yang nak di update pada mereka.  Silap haribulan berbalas status dengan rakan yang kebetulan datang di sukan sekolah yang sama...boleh pulak terkekek-kekek gelak membaca status sesama sendiri tentang sukan yang sama.   Kemudian berbalas pandang dan tergelak-gelak sesama sendiri.

Kita datang nak menyorak anak kita saja.  Jadi, duduklah menunggu acara anak kita.  Saya perasan, bila saja acara anak masing-masing berlangsung, ibu bapa meluru ke tepi trek larian, bapa menyorak, ibu mengambil gambar, atau ibu menyorak dan bapa mengambil gambar.  Ambil gambar dengan smartphone, dengan Ipad, dengan tablet.  Habis acara....duduk semula....update status FB, “My kid menang 4X100...congrats dear!”

Saya ingat saya ni teruk sungguh....tapi bila tengok sekeliling....eh...samalah kita!

Saya pernah memarahi Amni yang mengirim SMS kepada abangnya di dalam bilik di tingkat atas, dia ternampak ada sebungkus burger di atas meja makan.

SMS Amni: Can I have your burger, please!
SMS abang: Can! Makan la...
SMS abang: Hey! Where are you?????  (abang baru terperasan dan confuse...)
SMS Amni: Kat bawah!!!
SMS abang: Laaa...

Pernah juga saya ternampak status di FB Amni begini:

Amni: Abang, call ibu cepat, naper tak jawab phone?
Abang: Naper ibu carik? Abang kat rumah laaa....

Anda ada pengalaman yang sama?

Kat rumah atuk,
pagi lepas breakfast....melampau!














Cucu Atuk: "Guna jari je, Tuk.  Nak baca Quran
pun senang, Tuk"
Atuk: "Ye ke!  Atuk pun nak satu lah!"
Cucu Atuk: "Nanti kita boleh Face Time."
Atuk: "Apa ke bende tu?"
Cucu Atuk:  "Macam Skype, Tuk"
Atuk:  "Haaahh???"







2 comments:

Naz Mohamed said...

Pernah sekali saya & anak duduk atas kerusi sebelah menyebelah dlm rumah. Kami komen mengomen kat wall fb dia, sampai kwn dia perasan lalu bertanya pd anak saya, "tira, ko kt mana, mak ko kat mana?"...ha ha ha

Asnija said...

Salam K.Ummi,
Kelakar lah akak ni. Tapi adakalanya seronok pulak communicate cara tu ye.